
 
 
 
 
 
 

Does Ownership Matter? 
The Effects of Ownership on the Coverage of Political Scandals 

In Hollinger and CanWest Owned Newspapers 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lydia Miljan 
lmiljan@uwindsor.ca  

 
and 

 
Cristina Howorun 

choworun@hotmail.com 
 
 

Department of Political Science 
University of Windsor 

Windsor, Ontario 
Canada N9B 3P4 

 
Phone: (519) 253-3000 Ext. 2361 

Fax: (519) 973-7094 
 
 
 
 
  
 
 
 
 

Paper prepared for presentation at the 
Canadian Political Science Association Meeting 

mailto:choworun@hotmail.com


Halifax, June 1, 2003 
 

Does Ownership Matter? 
The Effects of Ownership on the Coverage of Political Scandals 

In Hollinger and CanWest Owned Newspapers 
 

Lydia Miljan 
and  

Cristina Howorun 
 

 

 

 

 

In August 2000, CanWest Global Communications Corp. purchased the largest 
newspaper chain in Canada, Southam Inc, from Hollinger International Inc. CanWest was 
founded and is currently owned by the long-time Liberal supporter Israel Asper and his 
family. The major shareholder of Hollinger was the staunch conservative Conrad Black. 
The change in ownership had the potential to dramatically alter Canada’s media 
landscape, as not only had ownership changed hands but possibly, the dominant ideology 
of the newspapers as well. Under Black’s ownership, many critics, including Jean 
Chrétien, claimed that Black’s newspapers  proliferated a conservative view. Black was 
accused of using his newspaper chain for the promotion of his own self-interests. This 
was interpreted as him having little regard for the information needs of readers, and 
quality, unbiased journalism. Ironically, some of his most vocal critics were in his 
employ and their dissenting opinions appeared in his newspapers.1 Despite this fact, 
charges of owner influence of the editorial control of the papers continued to claim that 
Black quashed all divergent views with an iron fist. The charges of bias did not decline 
when the Asper family seized the reins of control over the Southam chain.  

At the core of the argument against the sale to the Aspers was that Canada has a 
high degree of press ownership (over 95 per cent controlled by six chains). Additionally, 
Canada exceeds its American neighbour in this respect, where in 1998 the largest fifteen 
chains owned 25 per cent of daily newspapers.2 Therefore charges that the Asper family 
would disseminate their political values onto the public with little respect for objective 
reporting were abundant. For people concerned about the diversity of opinions in the 
media changing from a conservative to a liberal ownership does not necessarily offer any 
additional voices in the news.  

                                                 
1 See for example, Doyle Driedger  “Black All Over: As Others Exit, One Media Mogul Bets Heavily on 

Print.” Macleans, 13 May 1996, 42-43; Peter C. Newman “Conrad Black’s Private Agenda,” 
Macleans, 17 June 1996, 34. 

2 Walter Soderland, and  Kai Hildebrandt  “Does Press Ownership Affect Content? A pres and Post-Study 
of the 1996 Hollinger Corporation Acquisition of Canadian Newspapers.” Paper presented to the 
Meeting of the Association for Canadian Studies in the United States, San Antonio, (2001) 2. 

 1



Press owners hold a theoretical power to greatly influence not only what the 
public knows, but also what they consider to be of importance. It is argued that owners 
have an awesome opportunity to influence the way Canadians think about pertinent issues 
and their governance. While many people may have perceived a change in content and 
slant coinciding with this change in ownership, there is no conclusive empirical evidence 
to lay truth to these claims. The question remains how frequently, if at all, do owners 
utilize their enormous power to mould the public’s mind? 

A magnitude of research has been conducted on this very question, offering 
inconsistent results. According to Soderland and Hildebrandt, this is partially due to the 
conflicting pressures on owners. Do owners seek mass appeal and thus, maximize 
profits? Alternatively, or do they want to use their newspapers as vehicles for the 
dissemination of partisan political commentary and self interest? The latter option runs 
the risk of ostracizing their readers and advertisers, resulting in an eventual loss of 
revenue and profits.3 

Clearly many journalists, academics and critics are mindful of the possible threats 
that a concentrated press ownership poses to the democratic principle of a “free press”. 
Opponents and proponents alike have put forth a number of distinct but related theories 
on the results of ownership. This paper starts with an examination of the competing 
theories. It moves to examine whether ownership is at the core of editorial decisions. This 
question is answered by undertaking a content analysis of Southam newspapers compared 
with a non-Southam paper during the time ownership changed hands. 

Unsurprisingly, chain owners are members of an elite and fortunate class in 
Canada. As such, it is obvious that their interests and fundamental concerns may not only 
differ from, but are diametrically opposed to, those of the public. Critics from both the 
left and right have vocalized their fears about the lack of diversity in editorial 
commentaries. They see the threat of a capitalist ideology (and hence, the ideology of the 
owners), being promulgated to the masses as very real and particularly detrimental to a 
free marketplace of ideas. For example, according to Linda McQuaig, a prominent left-
wing writer, one should always bear in mind that, 

… all media outlets are owned by rich, powerful members of the elite. To 
assume that this fact has no interference on the ideas they present would 
be equivalent to assuming that, should the entire media be owned by, say, 
labour unions, women’s groups or social workers, this would have no 
impact on the editorial content.4  

Diane Francis, a well-respected author and Southam columnist, identified with the 
political right, argues that because most Canadians live in an one newspaper town,  

…their window of the world is narrow, their information fed through a 
biased-cost effective focus … The iron grip held by a handful of magnates 

                                                 
3 Soderland and Hildebrandt, 3. 
4 Linda McQuaig, Shooting the Hippo: Death by Deficit and Other Canadian Myths, (Toronto: Viking 

Press, 199)), 12. 

 2



is a problem in a country where balance, impartiality and independence 
from other tycoons such as big advertisers is sorely needed.5 

One obvious perceived role in media organizations the lack of  representation for 
minorities and the poor and their issues. Gilbert Cranberg, Professor Emeritus at the 
University of Iowa School of Journalism and Mass Communication argues that “… the 
pressure for profits has led newspapers to focus on the affluent readers most desired by 
advertisers. The consequences are zoned editions, news coverage and marketing targeted 
at the well-heeled at the neglect of the inner city.”6 This is a belief echoed by many who 
feel that the interests of the wealthy are promoted at the expense of not only the 
economically disadvantaged, but, the average citizen as well. 

These notions of a lack of representation and a perceived silencing of diverse 
opinions are particularly troublesome. It is believed by some that chain owners advocate 
only one view: that which best serves the interests of the publisher/owner and members 
of their economic class. Erin Steuter made the case in her examination of New Brunswick 
daily news coverage compared with the Globe and Mail of the 1994-1996 Irving Oil 
Refinery Strike. The Irving family owns the majority of New Brunswick’s dailies as well 
as the oil refinery. The study found that New Brunswick Dailies’ editorials and coverage 
of the dispute were slanted in favour of corporate interests.7  Rather than prove chain 
ownership to be problematic, the study illustrated a problem with media cross-ownership 
of other business and subsequent self-censorship. In the same study, however, The Globe 
and Mail, a conglomerate organization, also favoured the owners and management, 
representing the strikers in a negative light. This finding amplified the concerns of critics. 
By siding with the owners, The Globe and Mail limited themselves to the concerns of 
corporatists and did little to satisfy the public’s need for a well-rounded, unbiased, 
account of the labour dispute. In essence, the voice of the labourers went largely unheard 
in both the Irving-owned papers and The Globe and Mail.  Opponents of chain ownership 
argue that a democratic society should be able to rely on the illustration of a diversity of 
opinions and ideas, not only those of the business class. 

Sometimes there are positive results of chain ownership. While Cecilie Gaziano 
found American chain newspapers homogenous on presidential endorsements, Gaziano 
also found bigger chains were less restrictive of editorial freedom (at least about 
presidential endorsements) and varied in homogeneity according to size, geography and 
other characteristics.8 Contrary to conventional wisdom, readers were not spoon-fed a 
one-dimensional view stemming from some far off corporate office. Instead they were 
afforded a view that coincided with their particular geographic and presumably, regional, 
economic demographic. 

Wagenburg and Soderland’s 1974 and 1976 studies, coupled with later Soderland 
studies on the influence of chain ownership on editorial comment in Canada, offer similar 
results:  “… there was no direct link to be found between chain owners and identifiable 
                                                 
5 Diane Francis Controlling Interest: Who Owns Canada? (Toronto: MacMillan of Canada, 1986) 317. 
6 Gilbert Cranberg “Taking Stock of Corporate Ownership” The American Editor, April (2002), 22. 
7 Erin Steuter, “The Irvings Cover Themselves: Media Representations of the Irving Oil Refinery Strike, 

1994-1996” Canadian Journal of Communications, 24, no. 4 (1999), 641. 
8 Ceclie Gaziano “Chain Newspaper Homogeneity and Presidential Endorsements, 1971-1988” Journalism 

Quarterly, 66, no. 4, (1989), 844. 

 3



patterns of election coverage on the part of the papers.”9 They did, however, find a 
relatively similar account of the 1979 and 1980 federal elections amongst the studied 
chains.10 On the surface, this may imply that the coverage from all of the analyzed chains 
was slanted—infiltrating the public with a one-dimensional view of the elections. 
However, these similarities may also be indicative of some sound judgment calls on 
behalf of all of the chains in question. The trouble with evaluating whether or not these 
were examples of a limited mindset or an accurate portrayal of the events is compounded 
by the fact that news is considered a “credence good.” This implies that it must first be 
consumed in faith, as Bartholomew Sparrow puts it, “… it is difficult for the customer to 
evaluate the quality of the commodity even after he or she has consumed it.”11  

Critics of Canada’s concentration of press ownership ague that coverage and 
editorial tone is more representative of the elite affluent than the common man. Yet, 
given the fact that newspapers are businesses and that mass appeal is crucial to their 
financial successes, many scholars point out the necessity of print media in attracting 
large audiences. A newspaper would be hard-pressed to find readers if they were to 
produce a paper replete of high quality journalism or if they were to alienate themselves 
from the issues and informational needs of the public. 

Advertising accounts for 70-80 per cent of all newspaper revenue.12 As such, a 
fiscally minded newspaper will attempt to garner a high circulation in order to deliver a 
large audience to their customers (the advertisers) and sell their space at premium rates. 
This is a given fact of the newspaper industry; the debate only lies between those who 
believe papers seek mass appeal and those who see the industry as catering to the “right” 
audience. 

Lance Bennett argues that today’s media moguls attempt to attract the desired 
demographic audiences in order to generate the greatest profits.13 For broadcast news, 
this demographic is believed to be youth and in particular, young males. Those with 
higher disposable incomes are considered to be the targeted and most desirable 
demographic of the newspaper industry.14 Proponents of this view no doubt look to the 
perceived proliferation of capitalist ideals throughout the pages of the daily newspaper as 
the foundation for their arguments. Yet, this promotion of private property rights and 
corporatism may be little more than a reflection of the values that dominate today’s North 
American society. 

Those that believe the print media to be in search of a sizable audience point out 
that, for better or worse, newspapers are marketed for mass appeal. According to Doug 
Underwood; “Today’s market-savvy newspapers are planned and packaged to ‘give 
readers what they want’; newspaper content is geared to the results of readership 

                                                 
9 Walter Romanow and W.C Soderland Media Canada: An Introductory Analysis (Toronto: Copp Clark, 

1992), 274. 
10 Romanow and Soderlund , 274.  
11 Bartholomew Sparrow, Uncertain Guardians: The News Media as a Political Institution, (Baltimore: 

John Hopkins University Press, 1999), 101. 
12 Sparrow, 77. 
13 Lance Bennett, News: The Politics of Illusion, 5th Edition, (New York: Longman, 2003) 85. 
14 Cranberg, 22. 

 4



surveys…”15 Therefore to sway public opinion with commentaries, editorials and content 
that is out of sync with the current beliefs and values of readers, would only be 
detrimental to the owners. Critics may have claimed that “… when Conrad Black took 
over, certain opinions about certain subjects became unwelcome,”16  however, it is quite 
possible that these “unwelcome” views were contrary to public opinion. This type of 
content would only serve to alienate the readers, resulting in an ultimate decrease in 
circulation and loss of advertising revenue, and considering Conrad Black’s reputation 
for business-savvy, it is highly probable that muted stories were muted because they 
threatened the bottom line. 

With regards to political coverage, and especially elections coverage, some argue 
that newspapers are even more determined in the crusade for bias-free reporting. 
According to Everette Dennis, “Deliberately or even innocently alienating a portion of 
the audience through unfair and biased coverage of candidates and causes would be self-
destructive.”17 With this in mind, it is possible that Israel Asper’s statement “…we should 
have one, not 14 official editorial policies,"18 and the resulting “must-run” editorial 
policies stemming from a corporate office in Winnipeg, could have been partly to blame 
for Southam’s dwindling circulation numbers and the speculation that as of August 2001, 
the National Post had lost $200million and was losing more each week.19 While the two 
schools of thought may disagree on the size and demographic of the audiences that are 
sought after, it is clear that newspapers are businesses and the larger their audiences, the 
greater their potential for profits.  

Some academics and members of the journalism field argue that large chains have 
a heightened freedom of the press, as they need not fear the loss of a handful of 
advertisers in the face of a controversial story or opinion piece. It is believed that they are 
more resilient against these setbacks, as they have a larger share of available audiences 
and thus, a stronger economic base. Walter Romanow and Walter Soderland point out 
that large organizations hold the necessary legal and financial resources to challenge 
political authority on behalf of society: 

Those who challenged President Nixon at the time of the Watergate 
scandal were not local community radio stations or small-town 
newspapers. Despite threats, challenges to the president and his 
administration came from the Washington Post and the CBS network, 
media organizations of considerable size and scope.20 

While a vast network of lawyers and a hefty profit margin may afford large chains 
the opportunity to engage on such adversarial investigative reporting; the notion that 
chains and media conglomerates are immune to the pressures of advertisers is naïve. In 
fact, a pulled account can have long lasting effects on news coverage: 

                                                 
15 As quoted in Bennett, 85. 
16 Mel Hurtig, The Vanishing Country: Is it Too Late to Save Canada? (Toronto: McClelland & Stewart 

Ltd., 2002) 142. 
17 Doug Underwood, When MBAs Rule the Newsroom (New York: Columbia University Press, 1993), xii 

quoted in Bennett, 110. 
18 Keith Damsell, “CanWest scales back policy,” Globe and Mail, 12 February 2002, B8. 
19 Hurtig, 146. 
20 Romanow and Soderlund, 265. 

 5



In 1970, for instance, when NBC ran a news special on the conditions of 
migrant workers who picked citrus crops for Minute Maid, Coca Cola (the 
parent company) pulled its multimillion-dollar account. For at least eight 
years thereafter, NBC did not produce a documentary on a controversial 
issue involving an important account.21 

 Editorial content is also easily manipulated under pressure from large accounts. 
Throughout the early 1980’s, Mobil Oil Company induced media companies into 
withholding stories unfavourable to Mobil and not printing any editorial content that 
would counteract the favourable publicity the oil industry was enjoying.22 These are not 
isolated cases by any means; they simply highlight the role that advertisers can play in 
the three fundamental functions of the media- gate keeping, framing and agenda setting. 
The influence that major accounts hold over even multinational media conglomerates is 
astounding. According to Leonard Downie, the executive editor of The Washington Post- 
the same newspaper that uncovered the Watergate scandal: “… few newspapers engage 
in real investigative reporting, and when they do, private business is almost never 
examined.”23  Notwithstanding these remarks, the Enron scandal and concomitant 
investigation into corporate accounting fraud may have proved him wrong. 

 In general, newspapers may not wish to risk their profits for the comparatively 
scant gains of a breaking investigative report. Frank Stanton, CBS President 
acknowledges “… since we are advertiser-supported we must take into account the 
general objectives and desires of advertisers as a whole.”24 The result being investigative 
reporting that primarily concerns itself with matters outside of the business-realm. It is 
not too difficult to imagine that a government who regulates the broadcasting industry at 
arms length and who wields enormous power over the interests of chain owners may too, 
be considered a priority over the lofty ideals of a socially responsible press. 

One of the many theories put forth by those in the industry and scholars alike, is 
that chain newspaper owners have a great deal of influence over the tone and content of 
their papers. Considering that owners cannot oversee every facet of news operation, 
everyday, in every paper they own, this responsibility must be delegated to others. Daniel 
Chomsky argues that: “… editors are carefully selected for this purpose. It is their 
responsibility to shape the content of news coverage on a daily basis.”25 Chomsky’s 
historical analysis of management mechanisms at the New York Times illustrates the 
emphasis placed on a shared set of ideals throughout the selection process of newly 
minted editors. Sulzberger, a former publisher of the paper, had previously approved 
every editorial before it appeared in print. After having appointed Charles Mertz as editor 
of the editorial pages on the basis of their friendship, Mertz’s acceptance of Sulzberger’s 
ultimate authority and their shared opinions, values and ideals, Sulzberger no longer felt 
the need to oversee every aspect of the opinion pages. This appointment established a 
precedent at the New York Times—no issue was to be discussed or critiqued in the 

                                                 
21 Sparrow, 79. 
22 Sparrow, 79. 
23 Sparrow, 79. 
24 Sparrow, 80. 
25 D. Chomsky (“The Mechanisms of Management Control at the New York Times.” Media, Culture & 

Society, 21, no. 5 (1999), 587. 

 6



editorial section, which conflicted with the ideology of the owner/publisher.26 This trend 
continued throughout the years, often resulting in devastating consequences for those 
who offered a dissenting view. Pulitzer-prize winning Sydney Schanberg had his column 
taken away after he critiqued the Times’ stand and coverage of a local issue, and 
countless others have faced the brunt end of the axe for offering opposing views.27  

Canada’s media industry is filled with such ideology-driven hiring practices.  
After acquiring his Southam newspapers, Black hired some new editorial staff from like-
minded think tanks. Some syndicated left wing columnists Richard Gwyn were reduced 
in many, but not all, Southam papers disappeared from Southam news pages.28 The most 
publicized example of this type of ideology-driven personnel policy occurred in the 
summer of 2002, when the Asper family terminated Richard Mills, then publisher of The 
Ottawa Citizen. His exit was prompted by the print of an editorial that criticized Jean 
Chrétien, despite previous warnings to refrain from such condescending editorial content. 

Scholars argue that through the hiring of select editors, owners and publishers can 
ensure that the “desired” ideology and only this, is disseminated in the pages of opinion. 
Because editors are hired with the explicit purpose of perpetuating the beliefs of the 
owners; critics argue that this limits the amount of diverse opinions that are heard. It 
would however, be a mistake to assume that this is a feature unique to chain papers. 

Byron St. Dizier found that editors at independently owned newspapers were just 
as likely to share the same values as the owners and/or publishers. At chain-owned 
papers, 49 per cent of the editors said they never disagreed with the paper’s owners, 
while 53 per cent of these at independent papers gave such a response.29 It can thus be 
assumed that the influence an owner has over the content of their paper, through the 
careful selection of editors, is an influence shared by all media owners. 

Clearly, these are a wide array of opinions on if and how ownership affects 
content. Unfortunately, the findings from numerous studies on the issue have been 
inconsistent and hence, inconclusive. It is our hope that by analyzing articles in the 
National Post, The Ottawa Citizen and The Globe and Mail, we will be able to address 
the question of whether or not ownership influences content with regards to coverage of 
political scandals. 

Canadian Historical Background on Press Concentration 

Concentration of press ownership is not a recent phenomena; Canada’s media 
history is rich with not only a limited set of owners, but also a partisan press. “In the 19th 
century, newspapers were small operations, locally owned and highly partisan, often 

                                                 
26 Chomsky, 580-581. 
27 Sparrow, 93. 
28 Hurtig claims that, “Syndicated columnists such as “Dalton Camp and Richard Gwyn disappeared from 

Southam pages” (142). Searches of Southam papers does find a reduction, but not elimination of 
Gwyn. However, at the time Gwyn was not picked up at the Southam papers he did manage to 
become a columnist for the Toronto Star. As for Dalton Camp, he appeared regularly in many 
Southam papers until his death. 

29 Byron St. Dizier “Editorial Page Editors and Endorsements: Chain-owned vs. Independent Newspapers,” 
Newspaper Research Journal, 8, no. 1(1986), 66. 

 7



relying on government patronage or party financial support.”30 During the 1860’s, editor-
politician George Brown of the then, Toronto Globe and Mail set out to expand his assets 
and promulgate his political interests by launching the highly partisan Western Globe of 
London, Ontario. Likewise, the publisher of Montreal’s Daily Witness saw it as his 
personal mission to promote his religious beliefs not only to Montrealers but to all those 
in surrounding regions.31 Thus, throughout the birth and infancy of the Canadian nation, 
partisan and openly biased newspapers spoon-fed the public their daily serving of slanted 
news. 

By the turn of the century, the emergence of new technologies (i.e. the telegraph 
and mechanized printing) led to a further proliferation of newspapers and the arrival of 
two highly profitable and related markets: readers and advertisers. Competition for mass 
audiences led many papers to bankruptcy and successful owners were able to purchase 
these faltering operations at little financial cost. By 1920, the Southam and Sifton chains 
were well established, marking the beginning of Canada’s movement  towards 
concentrated ownership, one that had begun decades before in the United States and 
abroad.32 Despite the critical, influential and oft cited but largely ignored 
recommendations put forth in governmental studies such as the Senate Special 
Committee on Mass Media (The Davey Committee) of 1970 and the (Kent) Royal 
Commission on Newspapers of 1981, this trend has endured with little prohibitive 
legislation in its way. In 1995, chains owned 88 per cent of Canadian dailies, by 1999 the 
number had increased to 95 per cent accounting for 99 per cent of the nation’s 
circulation.33 

In 1996 Conrad Black, CEO of Hollinger Corporation spearheaded the acquisition 
of several Southam, Armdale and Thompson newspapers. Additionally, in November 
1998, he oversaw the launch of the National Post, a competitor to the only other national 
daily: The Globe and Mail. Black’s well-known conservative ideology, in the eyes of 
many critics, put him at odds with the principles of a free press. Beginning in the summer 
of 2000 and by August of the following year, ownership had completely changed hands 
from Hollinger Inc. to CanWest Global Communications. 

Hollinger Corp.’s massive holdings expansion in both 1992 and throughout 1995 
and 1996 triggered a heightened renewal of criticisms towards the concentration of press 
ownership in Canada and its effects on democracy. Editorials and columnists in scholarly 
journals and magazines were quick to cry foul. Peter Newman of Macleans made his 
opinion of the Hollinger purchases quite clear: “There isn’t the slightest doubt that he 
(Black) intends to use his newspapers to influence public opinion to back his 
conservative view of life.”34  An editorial in Canadian Dimension highlighted the fears of 
many when it proposed that the consequences of Hollinger’s acquisitions would “… 

                                                 
30 Fred Fletcher and David Taras, “The Mass Media: Private Ownership, Public Responsibilities,” in M. 

Whittington and G. William, (eds.) Canadian Politics in the 1990’s. (Scarborough: Nelson 
Canada, 1995), 297. 

31 A. Siegal, Politics and the Media in Canada, 2nd ed. (Toronto: McGraw-Hill Ryerson, 1996), 135. 
32 Fletcher and Taras, 297. 
33 Soderland and Hildebrandt, 4. 
34 Newman,  34. 

 8



viciously narrow the range of public debate, advancing corporatist ideals while 
suffocating dissenting voices.”35 

In the eyes of many critics, Black’s adversarial relationship with Chrétien served 
to further justify the questioning of his ability to provide objective coverage. Jean 
Chrétien had protested the coverage that he and the federal Liberals had faced in the 
National Post, at one point referring to the daily national as Frank magazine, a satirical 
publication.36 Their embattled relations reached a well-publicized climax when in June 
1999, Chrétien exercised his royal prerogative in an attempt to block Black’s claim to 
British peerage. In turn, Black initiated a lawsuit against Chrétien, alleging an abuse of 
power. The Prime Minister’s open disdain for the treatment he received in the pages of 
the National Post was mentioned as a fact in Black’s statement of claim,37 exemplifying 
the height of their rivalry and the perceived bias in news coverage. In the end, Black 
received his appointment to the British House of Lords, but not before relinquishing his 
Canadian citizenship. Black then sold his Southam acquisitions and later, all shares of the 
National Post to the Asper family. 

The sale of Hollinger’s Southam holdings to CanWest in the summer of 2000, 
coupled with their August 2001 acquisition of 100 per cent of the National Post, have 
only further enraged opponents of chain owners and media conglomerates. The Asper 
family has deep-rooted ties with the federal Liberals and a well-known, amicable 
relationship with Prime Minister Chrétien. Critics feared that  this personal relationship 
would infiltrate into their newly purchased newspapers, and not without reason. 
Following an Asper-initiated, “must-run” editorial directive to all newspapers in the 
Southam chain, Hugh Winsor of The Globe and Mail drew attention to the benefits a 
political party can derive from allied media owners: 

What need for a communications chief when the man who sets the 
editorial direction of newspapers with 60 per cent of the total country is 
such a fan that he will not only take on your enemies, such as 
Conservative Leader Joe Clark, but will be prepared to flagellate your 
tormentors in his own news rooms as well?38                         

The acquisition by CanWest of Hollinger’s Canadian daily newspapers in 2000 
and the remaining control of the National Post in 2001, afford us a unique opportunity to 
study the affects of ownership on newspaper content. As previously noted, Conrad Black 
has not only well-known conservative views but an openly adversarial relationship with 
Jean Chrétien. Alternatively, the Asper family has a history of amicability with Chrétien 
and deep-rooted ties with the governing Liberals. By looking at the change in the volume 
of coverage afforded to the federal Liberals’ political scandals in the National Post and  
The Ottawa Citizen under Black and Asper’s ownership, respectively, we seek to answer 

                                                 
35 “This publication is not owned by Conrad Black,” editorial, Canadian Dimension November-December 

(1996), 4. 
36 Alan Freeman “Controversy over Black, coverage of PM linked,” The Globe and Mail,  21 June 1999, 

A1. 
37 Murray Campbell “PM should take stand, lawyers for Black say,” The Globe and Mail, 9 November 

1999,  A1. 
38 Hugh Winsor, “Journalism 101: Currying Favour in the New World of Convergence” The Globe and 

Mail, 7 March 2001, A5. 

 9



the question of what effect, if at all, ownership plays in newspaper content. We suggest 
that if ownership truly impacts coverage, it will be most evident here. We contend that 
this change in not only ownership, but in the differences of the owners’ political leanings 
will make a strong case to test Israel Asper’s assertion that “There would be no important 
editorial changes for the paper, or in its approach to the news,”39 and consequently, the 
effects of ownership on newspaper content.  

If ownership of the newspaper matters insofar as newspaper owners give better or 
more sympathetic attention to their friends and use the papers to attack their opponents 
we expect that the coverage of the federal Liberal party will change as a result of the 
change from Hollinger to CanWest. This will be tested in four ways: 

1. Attacks on Liberals will be greatest in the Ottawa Citizen and National Post 
when Hollinger is the majority owner of Southam. 

2. We expect to see a decline in the attacks on the Liberal government and Jean 
Chrétien in particular when Conrad Black has only 50 percent control of the 
National Post but the Southam chain and Ottawa Citizen are wholly owned by 
CanWest. 

3. The third period should see a further decline in attention to Liberal scandals 
and questions of Chrétien’s leadership. 

4. The Globe and Mail is used as a control variable and should provide little 
change in attention over the course of the three periods. 

Methods 

To test the above hypothesis, the study uses a classic “before and after” research 
design, with manifest content analysis as the primary research tool. Three newspapers 
National Post, The Ottawa Citizen and The Globe and Mail, (which served as the control 
paper) were examined from January 1, 1999 through June 30th, 2002. This means that the 
The Ottawa Citizen and the National Post are analyzed for twenty months under 
complete Hollinger ownership. As of August 2000, The Ottawa Citizen was purchased by 
CanWest, thereby providing 22 months of analysis under Asper ownership. As the 
National Post was not entirely sold to CanWest until August 2001, we have only a study 
period of ten months under complete Asper control. However, for a full year the Asper 
family owned nearly half of the shares in the Post, and we are confident that if ownership 
truly does matter, there will be a notable difference in criticisms of the governing party 
and Chrétien as the Aspers’ values and beliefs begin to infiltrate the news pages. 

We examine headline coverage of three federal Liberal scandals, two of which 
occur under Hollinger ownership (HRDC jobs-fund and Auberge Grand-Mère) and one 
under CanWest’s ownership (Public Works-Advertising scandal). Headlines dealing with 
Chrétien’s leadership were present throughout the study period, thereby allowing us to 
look at any changes in the volume of coverage on the issue under both ownerships. A 
total of 1333 articles were evaluated. 

                                                 
39 As paraphrased by Hurtig, 147. 

 10



Content was retrieved through two methods; The Globe and Mail on CD ROM 
and Canadian News Disc for content in the National Post and The Ottawa Citizen. 
Searches were conducted by using an “in lead” search feature available in both resources 
and every article was recorded. In an attempt to achieve reliability, the following terms 
were used to retrieve content in The Globe and Mail CD ROM, and Canada News Disc. 
HRDC- Job-fund was searched under the terms, Jane Stewart, Human Resources 
Development Canada, HDRC, Job-Fund (jobs-fund).  Auberge Grand-Mère was searched 
using the terms: Auberge Grand-Mère, Shawinigan, Shawinigate. For  Public Works-
Advertising we used the terms: Public Works + Advertising, Alfonso Gagliano, and 
Groupe Action. Jean Chrétien’s leadership’s was searched using the terms: Liberal 
leadership and Jean Chrétien + leadership. Content that was retrieved but was irrelevant 
to the purposes of this study (e.g. Shawinigan hockey team scores, paternity benefits) was 
not included in this study.  

Coverage is measured by volume, in terms of the number of stories. Direction of 
the story or slant is measured by the headline using a 5 point scale of very positive, 
positive, neutral, negative and very negative. Three coders were used to assess the slant 
of the story. Each coder was given a third of the stories. Upon completion of the coding 
coders switched stories and assess each other’s coding. Upon disagreement the entire 
team was assembled to discuss the disagreements. Stories that could not be agreed upon 
were coded as ambiguous. 

A number of information-providing variables were coded. “Type of Story” 
referred to: News, Business, Report, Excerpt, Correction, Sports/News. Stories classified 
as “Opinion Pieces” were:  Editorial, Column, Commentary, Letter to the Editor, 
Business-Commentary, Business-Editorial, Business-Letter to the Editor, Business-
Column, Focus, Analysis, Opinionated Report, and Profile/ Interview. 

Τhe next variable was “Content Location (Section).” The values for this variable 
were: Front, Local, Business, Focus, Review, Arts & Life, Feature, Observer, News 
(second section). The pages numbers of the stories were also noted. 

The “source of content” referred to who wrote the article. We noted the 
journalist’s name, whether the story was from an editor, reader, guest writer or news 
wire. The length of the story was derived from doing a word count of the story text 
without the headline or by-line. We indicate the main focus of the story: HRDC, Auberge 
Grand-Mère, Public Works-Advertising, or Jean Chrétien’s leadership. 

Results 

Overall attention to Liberal Scandals 

Under Hollinger Corp.’s ownership, the National Post ran a total of 164 articles 
focusing on Liberal scandals and Chrétien’s leadership. The Ottawa Citizen ran 268 
articles, and our control paper, The Globe and Mail, 87. During the transition period, 
where CanWest owned The Ottawa Citizen outright and nearly half the shares in the 
National Post, the amount of articles on these issues dropped for both the Post and 
Citizen, to 97 and 113, respectively. These numbers were more akin to those in The 
Globe and Mail, which printed 112 during this time frame. From the time the Aspers 

 11



obtained complete control of the National Post (August, 2001) until June 30th, 2002; all 
newspapers showed a similar increase in the amount of articles on the issues at hand; 
with The Globe and Mail offering the most with 159 articles, The Ottawa Citizen with a 
comparable 152 and the National Post with a close 154. (These include letters to the 
editor). 

For comparison purposes we examine the percentage of stories for each 
newspaper over the entire time frame analyzed. Table 1 presents the raw numbers and the 
proportion of attention each paper gave the Liberal scandals over the three time periods. 
Looking at the percentages a somewhat surprising pattern emerges. For the Citizen 
coverage of Liberal scandals does decline from the time Hollinger owned Southam to the 
CanWest purchase. In fact, fifty percent of the coverage of Liberal scandals occurred in 
the first time period. When CanWest took control of the Citizen and the newspaper chain 
coverage of Liberal scandals dropped dramatically to have the amount at 21.2 percent of 
total coverage in all periods. Yet when Black sold his remaining shares of the Post – 
which incidentally should have had no impact on the Southam chain—coverage of 
Liberal scandals in the Citizen increases by 7 percentage points from the previous time 
frame. 

For the National Post an equally puzzling pattern is found. The highest proportion 
of stories are seen in the first time period, as expected, at nearly 40 percent of total 
coverage. Attention then falls to 23 percent when Black has fifty percent control of the 
paper. However, when Black no longer has anything to do with the paper, coverage of 
Liberal scandals increases to almost the same levels seen in the first period at 37 percent 
of total coverage. 

Perhaps ownership is not the independent variable here. Perhaps the causal agent 
is simply the type of news stories that occurred a the time. This is where the Globe and 
Mail comes in to act as a control. For the Globe and Mail the first two time periods had 
roughly the same proportion of attention. The coverage, however does increase in the 
third period and accounts for the largest proportion of that newspaper’s coverage. This 
gives some  indication that ownership might not be the causal agent in coverage of the 
Liberals during this time frame. Events occurred that simply made it impossible for 
newspapers to avoid the story, despite whatever feelings the owners may have had for the 
prime minister or his government. It is however, premature to dismiss the hypothesis 
altogether until we examine the coverage in some more detail. 

[TABLE 1 ABOUT HERE] 

Types of Stories by Newspaper 

Tables 2 through 4 provide the newspaper coverage of each story by time 
expressed as a total percentage. Here we see the most dramatic indication of the influence 
of ownership on coverage. For both the Ottawa Citizen and the National Post, the Liberal 
scandal that had the most attention was the HRDC revelations during the time Hollinger 
owned Southam. It accounted for 45 percent of the Citizen’s and 34 percent of the Post’s 
overall attention to Liberal scandals during the three-and-a-half year study. In contrast, 
the HRDC story comprised 24 percent of the Globe’s coverage. In fact, for the Globe the 
top story was Chrétien’s leadership problems in 2001/02 comprising 25 percent of its 

 12



overall attention. For the Globe and Mail the leadership issue was more important in 
terms of overall number of stories than was the HRDC scandal. This certainly makes it 
appear, that in terms of the number of stories on the Liberals, the Ottawa Citizen and the 
National Post pulled back on its coverage of the Liberal scandals when the Aspers took 
control of the newspapers. 

[TABLES 2 TO 4 ABOUT HERE] 

Direction of Coverage 

To examine slant of coverage we assessed the headlines for all news, business, 
editorials and reports. Letters to the editor were excluded from this analysis. 
Consequently the number of stories declines for this analysis because it no longer 
includes letters. For all newspapers the time period with the most negative coverage of 
the Liberals was during HRDC scandal coinciding with the time that Hollinger owned 
Southam. Initially the stories were coded on a five point scale from very positive to very 
negative. We recoded the variables to simply positive, neutral and negative. The 
newspaper with the highest proportion of negative headlines was the National Post with 
80.7 percent of the negative coverage. A sampling of Post headlines from the period 
gives an indication of the flavour of the negative coverage:  “A growing disgrace,”40 
“Another Day Another Slush Fund,”41 “Big Brother Bungles,”42 “HRDC programs don't 
create jobs, they kill them,”43 “Training program spent $300,000 to train handful of 
espresso machine trouble-shooters,”44 

Both the Citizen and Globe’s negative attention to the Liberals was close behind 
at roughly 77 percent. For the Citizen, there was a large emphasis on the dollar figures 
involved in the scandal as well as the more salacious details of mis-spending. Some 
examples include: “Jewels claimed under office furniture: Bureaucrats still on trail of $20 
million from 34 projects,”45 “$11.5M-grant violated rules,”46 “$200M in cheques gets lost 
in mail: HRDC job grants sent to wrong addresses,”47 “$30M given to unity group 
despite auditors' complaints,”48 “$720,000 job grant created no jobs: Bloc.”49 

Similar to the Post and the Citizen the Globe’s headlines were quite scathing and 
personal. Some of the more memorable from the Globe and Mail include: “Chrétien’s bid 
for third term gets raspberry,”50 “Dear Jane: Please, please stop helping us,”51 “Stewart's 
                                                 
40 “A growing disgrace,” editorial, National Post, 11 February, 2000, A19. 
41 Martin Loney, “Another Day, Another Slush Fund,” National Post, 24 January 2000, A14. 
42 “Big Brother Bungles,” editorial, National Post, 31 May 2000, A19. 
43 Peter Foster, “HRDC programs don't create jobs, they kill them,” National Post, 28 January 2000, B7. 
44 Ottawa Citizen News Service, “Training program spent $300,000 to train handful of espresso machine 

trouble-shooters,” National Post, 9 February 2000, A9. 
45 Jack Aubry and Norma Greenaway, “Jewels claimed under office furniture: Bureaucrats still on trail of 

$20 million from 34 projects” Ottawa Citizen, 8 January 2000, A1. 
46 David Stonehouse, “$11.5M-grant violated rules,” Ottawa Citizen, 20 February 2000. A1. 
47 Rick Mofina, “$200M in cheques gets lost in mail: HRDC job grants sent to wrong addresses,” Ottawa 

Citizen, 20 March  2000, A3. 
48 Chris Cobb, “$30M given to unity group despite auditors' complaints,” Ottawa Citizen, 25 April  2000, 

A4. 
49 David Gamble, “720,000 job grant created no jobs: Bloc,” Ottawa Citizen, 10 May 2000, A4. 
50 Andre Picard, “Chrétien’s bid for third term gets raspberry,” Globe and Mail, 24 March 2000 A19. 

 13



constituents got more than 700 grants.”52  Not surprisingly, this period coincided with the 
least amount of positive attention to the Chrétien government, but the Citizen had the 
most with 6 percent. The Post had 3.6 percent positive and the Globe 2.3 percent 
positive. The Globe had the highest proportion of neutral statements at 19.5 percent with 
the Citizen at 16.7, followed by the Post at 15.7. In sum, for the first time period both 
Southam papers and the Globe had roughly similar proportions of negative, neutral and 
positive attention. 

Where we see change is in the second time period where CanWest owned 50 
percent of the Post and all of the Southam chain including the Citizen. Here, with 
CanWest having complete control of the Citizen we find that there is a 23 percentage 
point drop in the number of negative headlines about the Chrétien Liberals. In contrast, 
while the other two papers also go down, the Post goes down 17 percentage points and 
the Globe 16 percentage points. It is puzzling that the paper with the most attacks on the 
Liberals falls to levels below that of both the Post and the Citizen. This give the strongest 
indication of ownership influence on editorial decisions. 

However, by the third time period where Black is no longer a 50 percent 
shareholder in the Post we see no similar type of change. The Citizen stays at the same 
proportion of negative headlines as in the second time frame. The Post has a very slight 
decline in the proportion of negative headlines. The Globe and Mail goes up slightly by 2 
percentage points. 

[FIGURE 1 ABOUT HERE] 

We then examined the slant of coverage by the type of news (table not included  
in paper). This revealed that the Citizen’s proportion of negative attention declined 
dramatically from the first time period to the second. In the first time period the 
proportion of negative op-ed headlines was 75.6 percent. It went down to 50 percent in 
the second time frame and went back up to 66.7 percent in the final time frame. For the 
National Post their negative op-eds went up from 81.8 percent to 84.4, but in the final tie 
frame it went down to 73.1 percent negative coinciding with the CanWest full ownership. 
For the Globe and Mail the first period’s op-ed’s were 83.3 percent negative going down 
in the second to 60.9 and up again in the third to 79.3. So, even in a non-CanWest paper, 
the percentage of negative op-eds did decline, but not to the same dramatic extent as the 
Ottawa Citizen. 

For the news an equally dramatic change occurs. The Citizen in the first time 
frame has 75 percent negative news headlines, going down to 52.9 percent in the second 
and the third they go down further to 50.9 percent negative news headlines. The Post’s 
news started at 79.4 percent negative then in the second time went down to 54.8 and in 
the final time frame went up to 63.2. The Globe’s negative news went from 76.9 to 60.7 
and in the final time frame went down to 58.1.  

                                                                                                                                                 
51 Margaret Wente, “Dear Jane: Please, please stop helping us,” Globe and Mail, 8 February 2000, A19.  
52 John Gray“Stewart's constituents got more than 700 grants.” Globe and Mail, 28 January  2000. A4. 
 

 14



In the business section, the  negative coverage for the Citizen goes from 100 
percent to 83.3 percent negative, down to 55 percent negative in the final time frame. The 
National Post’s business section goes from 88.2 percent negative to 62.5 to 57.1 percent 
negative. Yet in the Globe and Mail the proportion of negative news on the Liberal 
scandals remained fairly stable at 80 percent in the first to 83.3 in the second to 75 
percent in the final time frame. 

Discussion and Conclusion 
From our analysis of the headlines of the coverage of Liberal scandals we find a 

distinct trend in the influence of the CanWest purchase of Southam. The most dramatic 
changes occurred immediately upon the Asper family purchasing the Southam chain. 
Where under Hollinger control the Ottawa Citizen lead the story on the HRDC scandal 
with 245 stories in all and 77 percent of those negative. When CanWest gains control the 
number of stories on the Liberal scandals goes down to  81 and the negative proportion of 
coverage goes down  to 56.8 percent. While the other two papers reduce the amount of 
negative coverage and the volume of stories it is no where near the same magnitude as 
the Citizen. 

For the National Post the change is less dramatic. It appears that ownership has 
less of an impact when Black has 50 percent control, but there is no change in editorial 
direction when Conrad Black sells the paper outright to the Asper family.  

The question remains, is this a change in the staff , the allocation of staff, or self-
censorship on the part of staff? There are a couple of implications for these findings. One 
is that the Asper’s made their most dramatic changes in the initial aftermath of the 
purchase. This can be seen in the staffing decisions at the Citizen. Reporters such as Rick 
Mofina and Kathryn May who combined wrote 51 stories in the first time frame on 
HRDC write only 7 in the second. In  the final time frame they only wrote 4 stories 
between them. Many of the reporters who filed stories in the first time period would only 
write one and then others would write different stories in subsequent time frames. 
Changing the reporters on the beat effectively changed the direction of coverage. It 
appears that the allocation of staff at the Citizen may have been the largest contributor to 
the change in the direction of the stories. It is unclear from the content analysis who made 
those decisions to pull Mofina and May from the stories. 

Editorially, there were changes as well. Although the editorial direction did not 
change as dramatically as the news, clearly different voices were heard on the issue. 
Where in the first time frame the Citizen accepted  a column from Conservative critic 
Peter MacKay, in the second period Liberal supporter Warren Kinsley pens three 
columns. 

It is obvious that Black’s retention of 50 percent control of the Post and editorial 
direction had an impact on the types of stories covered by the newspaper. Not only did 
they maintain a fairly high attack level on the Liberals during that time, but having Black 
stay on as long as he did may have pre-empted changes in the editorial direction of the 
newspapers. If there was chill at the Southam papers towards criticizing the Liberals, it 
probably dissipated by the time Black left the newspaper. The immediate impact of the 
change in ownership occurred in the first 12 months of the deal. Eventually, even the 
Citizen increased its negative attention to the Liberals. It should be noted that this change 

 15



occurs during the time the dominant story is Chrétien’s leadership. For the Citizen to 
increase negative attention to the Citizen’s leadership illustrates how the fear of 
management reprisal may have declined. What should not be forgotten in here is that 
despite the reduction of attacks on Liberals in the Citizen to a lesser extent the Post, 
neither paper completely backed off from their coverage of Liberal scandals. While the 
volume was down from when Hollinger controlled the Southam chain, the majority of 
attention was still negative. All that happened with the Asper purchase was that the other 
side was given an opportunity to defend itself. While that may be seen as a problem for 
those who dislike the regime and the scandals in and of themselves, one must nonetheless 
give CanWest Global credit for providing some semblance of balance to these stories. For 
if nothing else, a free press and the tenets of objective press demand that people be 
allowed to answer to their critics. 

There is not doubt that ownership does have some control on the editorial 
direction of a newspaper. It appears, however, that the editorial control is seen most 
strongly in staffing decisions at the newspaper. Not only can change in ownership affect 
whether staff are retained, or fired, but also what stories they are assigned. Nonetheless, 
even with 95 percent chain ownership in Canada, there still remain differences in 
coverage of major stories, even within the chain empires. If nothing else, this paper 
reveals that the HRDC scandal was a far bigger story for the Ottawa Citizen than even for 
the National Post. Further, the Globe and Mail showed its editorial direction in that 
Chrétien’s leadership troubles were given more attention in 2001/02 than the HRDC 
scandal in 2000. 

 

  

 16



BIBLIOGRAPHY 
 

Aubry Jack and Norma Greenaway. “Jewels claimed under office furniture: Bureaucrats 
still on trail of $20 million from 34 projects” Ottawa Citizen, 8 January 2000, A1.  

Bennett, Lance. News: The Politics of Illusion, 5th ed. (New York: Addison                                   
Wedley Longman, 2003). 

Campbell, Murray “PM should take stand, lawyers for Black say.” The Globe and Mail, 9 
November 1999,A1. 

Chomsky, Daniel “The Mechanisms of Management Control at the New York                    
Times.” Media, Culture & Society, 21, no. 5 (1999), 579-599. 

Cobb, Chris. “$30M given to unity group despite auditors' complaints,” Ottawa Citizen, 
25 April  2000, A4. 

Cranberg, Gilbert. “Taking Stock of Corporate Ownership.” The American              
Editor, 21 April  2002. 

Driedger, Doyle S. “Black All Over: As Others Exit, One Media Mogul              Bets 
Heavily on Print.” Macleans, 13 May 1996, 42-43. 

Fletcher, Frederick and David Taras “The Mass Media: Private Ownership, Public 
Responsibilities.” In M. Whittington and G. William, (eds.), Canadian Politics in 
the 1990’s. (Scarborough: Nelson, 1995), 292-319. 

Francis, Diane. Controlling Interest: Who Owns Canada? (Toronto: MacMillan, 1986). 

Freeman, Alan. “Controversy over Black, coverage of PM linked.” The                  Globe 
and Mail, 21 June 21 1999, A5. 

Gamble, David. “720,000 job grant created no jobs: Bloc,” Ottawa Citizen, 10 May 2000, 
A4. 

Gaziano, C. “Chain Newspaper Homogeneity and Presidential Endorsements, 1971-
1988.” Journalism Quarterly, 66, no. 4 (1989),  836-845. 

Gray, John. “Stewart's constituents got more than 700 grants.” Globe and Mail, 28 
January  2000. A4. 

Hurtig, M. The Vanishing Country: Is It Too Late To Save Canada? (Toronto:                       
McClelland & Stewart, 2002). 

McQuaig, Linda. Shooting the Hippo: Death by Deficit and Other Canadian Myths.               
(Toronto: Viking Press, 1995). 

Mofina, Rick. “$200M in cheques gets lost in mail: HRDC job grants sent to wrong 
addresses,” Ottawa Citizen, 20 March  2000, A3. 

Newman, Peter C. “Conrad Black’s Private Agenda,” Macleans, 17 June 1996, 34. 

Ottawa Citizen News Service, “Training program spent $300,000 to train handful of 
espresso machine trouble-shooters,” National Post, 9 February 2000, A9. 

 17



Picard, Andre. “Chrétien’s bid for third term gets raspberry,” Globe and Mail, 24 March 
2000 A19. 

Siegal, A. Politics and the Media in Canada, 2nd ed. (Toronto: McGraw-Hill                
Ryerson, 1996). 

Soderland, W. and Hildebrandt, K. “Does Press Ownership Affect Content? A                     
Pre and Post-Study of the 1996 Hollinger Corporation Acquisition of Canadian                      
Newspapers.” Paper presented to the Meeting of the Association for Canadian                 
Studies in the United States, San Antonio (2001).  

Sparrow, Bartholomew. Uncertain Guardians: the News Media as a Political Institution.                     
(Baltimore: John Hopkins University Press. 1999). 

St. Dizier, B. “Editorial Page Editors and Endorsements: Chain-owned vs.                                
Independent Newspapers.” Newspaper Research Journal, 8, no. 1, (1986), 63-68. 

Steuter, Erin. “The Irvings Cover Themselves: Media Representations of the Irving                  
Oil Refinery Strike, 1994-96.” Canadian Journal of Communication, 24, 
NUMBER (1999), 629-647.  

Stonehouse, David. “$11.5M-grant violated rules,” Ottawa Citizen, 20 February 2000. 
A1. 

“This publication is not owned by Conrad Black.” Editorial Canadian Dimension, 
November-December (1996), 4.  

Wente, Margaret “Dear Jane: Please, please stop helping us,” Globe and Mail, 8 February 
2000, A19.  

Winsor, Hugh. “Journalism 101: Currying Favour in the New World of              
Convergence.” The Globe and Mail,  7 March 2001, A5.   

 18



 
Table 1 

Stories by Newspaper by Time Frame 
 Globe and Mail Ottawa Citizen National Post 
  n % n % n % 
Hollinger  114 29.6 268 50.3 164 39.5 
50/50 112 29.1 113 21.2 97 23.4 
CanWest 159 41.3 152 28.5 154 37.1 
Total 385 100.0 533 100 415 100.0 
 

Table 2 
Ottawa Citizen Story type Time Frame 

 HRDC Auberge 
Grand-
Mere 

Public 
Works 

Chrétien 
Leadership 

  n % n % n  % n  % 
Hollinger  245 44.9 0 0.0 1 0.2 28 5.1 
50/50 38 7.0 31 5.7 24 4.4 24 4.4 
CanWest 5 0.9 10 1.8 60 11.0 80 14.7 
Total 288 52.7 41 7.5 85 15.6 132 24.2 
         
         

Table 3 
National Post Story type Time Frame 

 HRDC Auberge 
Grand-
Mere 

Public 
Works 

Chrétien 
Leadership 

  n % n % n  % n  % 
Hollinger  141 34.0 1 0.2 1 0.2 21 5.1 
50/50 22 5.3 50 12.0 9 2.2 16 3.9 
CanWest 17 4.1 20 4.8 42 10.1 75 18.1 
Total 180 43.4 71 17.1 52 12.5 112 27.0 
         
         

Table 4 
Story type by Globe and Mail 

 HRDC Auberge 
Grand-
Mere 

Public 
Works 

Chrétien 
Leadership 

  n % n % n  % n  % 
Hollinger  94 24.4  0.0 2 0.5 18 4.7 
50/50 22 5.7 41 10.6 13 3.4 36 9.4 
CanWest 7 1.8 6 1.6 50 13.0 96 24.9 
Total 123 31.9 47 12.2 65 16.9 150 39.0 

 19



         
         

Table 5 
Slant of Coverage - Ottawa Citizen 

 Hollinger 50/50 CanWest 
  n % n % n  % 
Negative 161 77.0 46 54.1 74 54.0 
Neutral 35 16.7 26 30.6 54 39.4 
Positive 13 6.2 11 12.9 9 6.6 
Ambiguous 1 0.5 2 2.4 1 0.7 
Total 209 100.0 85 100.0 137 100.0 
         

Table 6 
Slant of Coverage - National Post 

 Hollinger 50/50 CanWest 
  n % n % n  % 
Negative 113 80.7 56 64.4 93 63.7 
Neutral 22 15.7 21 24.1 43 29.5 
Positive 5 3.6 8 9.2 8 5.5 
Ambiguous 0 0.0 2 2.3 2 1.4 
Total 140 100.0 87 100.0 146 100.0 
         

Table 7 
Slant of Coverage - Globe and Mail 

 Hollinger 50/50 CanWest 
  n % n % n  % 
Negative 67 77.0 53 60.9 88 62.9 
Neutral 17 19.5 25 28.7 43 30.7 
Positive 2 2.3 9 10.3 8 5.7 
Ambiguous 1 1.1 0 0.0 1 0.7 
Total 87 100.0 87 100.0 140 100.0 
 

 20



Figure 1
Newspaper by Slant of Coverage by Time Frame

77

6.2

16.7

80.7

3.6

15.7

77

2.3

19.5

54

12.9

30.6

64.4

9.2

24.1

60.9

10.3

28.7

54

2.4

39.4

63.7

5.5

29.5

62.9

5.7

30.7

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

Negative Positive Neutral Negative Positive Neutral Negative Positive Neutral

Ottawa Citizen National Post Globe and Mail

Pe
rc

en
t o

f t
ot

al
 S

to
rie

s

Hollinger 50/50 CanWest  

 21


