“Facts or Rhetoric? Elite Media Debate about
Voting Systems in the 2007 Ontario Referendum Campaign”

Dennis Pilon, Assistant Professor, Political Science Department, University of Victoria

Paper prepared for the Canadian Political Science Association Annual General
Meeting, June 4-6, 2008, University of British Columbia, Vancouver, BC.

**This paper is a draft — it is not for citation. Comments welcome**



“Facts or Rhetoric?: Elite Media Debate about
Voting Systems in the 2007 Ontario Referendum Campaign””

Dennis Pilon, Assistant Professor, Political Science Department, University of Victoria

Introduction

On May 15, 2007 the Ontario Citizens’ Assembly (OCA) officially announced their
support for a mixed member proportional (MMP) form of proportional presentation (PR)
as their recommendation to the people of the province. The OCA was a collection of
‘ordinary citizens’, 107 women and men, chosen somewhat randomly from each riding in
the province, who were tasked by the provincial government to deliberate about Ontario
democracy, specifically the workings of the voting system. They could recommend that
Ontario stick with the province’s traditional single member plurality (SMP) system or
they could recommend a specific alternative. If they chose the latter, their
recommendation would go to a referendum — the first in the province since 1924 — that
would accompany the province’s fixed election date set for October 10, 2007. In the end,
their announcement did not come as a surprise. Indeed, media anticipated the decision in
reports throughout April and early May. But the May 15 announcement made the
decision official and effectively moved the discussion out of the university seminar-like
setting of the OCA into the realm of public debate and vested political interests. That left
Ontario voters just six months to examine the recommendation and come to some
conclusions about how to cast a referendum ballot on the issue.

The OCA, and its predecessor the British Columbia Citizens’ Assembly (BC-CA), has
attracted considerable attention from democratic activists and reform-minded academics.
Democratic theorists associated with the deliberative democracy school have claimed a
particular affinity with the projects, which they see as a concrete manifestation of their
more theoretical ideas about how to improve conventional democracy. In a nutshell,
deliberative democracy advocates believe that electoral democracy is too shallow while
calls for more substantive mass participatory democracy are unrealistic. Instead, they
argue that conventional representative electoral democracy can be supplemented or
augmented by the work of small scale, apolitical citizens’ juries or assemblies. These
groups, if properly selected to represent the diversity of the larger society, could then
function as a kind of ‘mini public’ to deliberate over matters of public policy in the public
interest. More to the point, these bodies enjoy a qualitatively different experience of
participation and decision-making as the deliberative model is explicitly motivated by a
deep engagement with the subject matter rather than being motivated by partisan interests
(Warren; Chambers; Snider). In the BC and Ontario CAs, members made decisions
based on a systematic appraisal of competing expert knowledge and the evidence brought
to bear about the workings of different voting systems and their past and potential future

" My thanks to Dann Hoxsey for detailed comments on the method employed here and help with the tables. Thanks
also my University of Victoria colleagues Michelle Bonner and Scott Watson, and Shane Gunster at SFU, for their
input as this paper developed.



outcomes. Thus far, the two Canadian provincial CAs have received rave reviews from
both their participants and their academic observers (Macdonald; Warren and Pearse).

But where there is less agreement amongst public commentators and academics concerns
the precise relationship between these ‘mini publics’ and the larger society they are
standing in for. Some say that CAs need not effectively transmit the content of their
experience to the larger public, that if CAs are representative the public will accept their
recommendations as legitimate (Thompson 47-9). But others claim that CAs must
connect more directly with the broader public if they are to be viewed as legitimate
(Bohman 15; Baum 14-5). Certainly the BC and Ontario governments’ believed that CAs
would communicate their deliberative findings to the larger public somehow as they
factored in a public judgment on the process — a referendum that would decide whether
the public approved of the CA recommendations or not. In addition, some might argue
that given the enormous cost of the CA process, they cannot simply be about getting a
good result for the participants and academic observers. Indeed, if CAs can’t figure out
how to connect their efforts to the larger public, support for this kind of expenditure will
likely plummet.

In practice, the sponsors of the CA process — the provincial governments in BC and
Ontario — explicitly stated that conventional media and civil society would link the CA
work to the citizenry. In both cases this was echoed by various commentators in civil
society and by the media itself. So how well did the media do in linking the two? Or, to
put the question more specifically, to what extent did the media convey the substance of
the CAs’ deliberations in coming to their recommendations? If the distinctive value of
the CA process is that citizens can make decisions in an informed and systematic way, to
what extent does the value of this process rub off on the larger public when it is translated
through the media? The answer to this question will go some way in addressing the
perceived gap between the undeniable value of CAs as mini-publics and their broader
value to society at large. For instance, if it can be demonstrated that media cannot
connect the two, then deliberative democracy theorists and activists that support the CA
process have a serious — perhaps fatal — deficiency in their model that must be addressed
somehow.

This paper will examine the 2007 referendum campaign on the voting system in Ontario
as waged in the mass circulation broadsheets between 1 May 2007 and 10 October 10
2007. Specifically, it will examine elite opinion as manifest in editorials, regular
columnist commentary, and op/eds. This will involve a qualitative content analysis to
elicit the numeric and proportional levels of coverage in the different papers over the
course of the campaign, and assess both the range of opinion (the balance of pro and con
positions) and the depth of coverage. To assess ‘depth’ the paper will code all relevant
newspaper articles in terms of the form of arguments utilized by various authors. The
range of arguments coded will include speculative arguments (i.e change X could
produce result Y), logical arguments (given what we know about X, change X can be
expected to produce Y result), appeals to evidence (change X has produced Y results
elsewhere), and appeals to expertise (this expert on change X says Y may occur). After
presenting this data, it will be supplemented by a more context-driven assessment of the



different newspapers’ treatment of the issue and the political objectives that may have
influenced them. Ultimately, the point of this effort will be to assess how well the
newsprint media showcased the range of debate, used appropriate evidence, sought out
relevant experts, etc.

The media as communicators/deliberators

“This newspaper is really you, after all. No newspaper can ever be more or less than the community it
serves, because the newspaper is simply a mirror that shows us our own face.” Stephen Hume, Vancouver
Sun, September 23, 1993.

“A good newspaper ... is a nation talking to itself.” Edward Greenspon, Globe and Mail, Oct 27,2007.

As demonstrated in these quotes, media strongly believe that they are neutral, accurate
and fair public spaces, ones where the full range of opinions on the important issues of
the day will be heard and discussed. Academic analysts agree that media are central as a
kind of public space for political deliberation, even if they are more critical about how
media actually function in this role. Basically, academics agree that in the context of
modern complex societies, the public is necessarily reliant on media sources for
information about the political issues of the day (Taras 4; Zaller 6). Indeed, most note
that members of the public have opinions about all sorts of issues that they have no direct
experience with. In fact, their only information about most issues comes through media
(Iyengar and Kinder 2). Clearly, media are crucial for the public to gain the necessary
information to make informed choices. But academics are less convinced that media are
as representative, balanced, and informed as they claim. The media’s performance in
reporting on the Ontario voting system referendum campaign then offers us an excellent
chance to judge the quality of the media’s actions amidst these conflicting assessments.

As the point here is to judge how the media communicate, a few words about what might
be considered reasonable expectations vis-a-vis the media’s ability to translate the CA
experience would appear to be in order. First, neither media analysts nor deliberative
democracy advocates expect that media can recreate the depth of engagement or face-to-
face immediacy of the contact that occurs in small-scale deliberative spaces (Zaller;
Chambers 10). Second, it would also be unrealistic to expect that media can reproduce
the theory or empirical detail of academic studies. But in seeking to assess whether
media can function deliberatively in a manner akin to — but not identical with —a CA, we
might reasonably expect that media showcase two elements that were arguably key to the
success of the CA process: a balanced treatment of the options under consideration and
an attempt to ground that treatment by recourse to evidence and relevant expert opinion.
If media consumers can get a sense of the range of opinions and why different proponents
hold them, along with some evidence by which they might attempt to independently
assess such claims, then citizens might just get a taste of what the CA process had
produced.

It should be noted that referendums offer particular challenges in raising public
knowledge about the decisions to be decided upon, aside from our interest in a



specifically deliberative approach to knowledge acquisition. For instance, in elections
with political parties, the public can use a host of proxies for direct or deep knowledge
about the political issues of the day, such as party label, ideological predisposition, etc.
But in a referendum, such cues may be muted or absent (Leduc 174-6). Indeed, in both
the BC and Ontario referendums most political parties and politicians refused to publicly
take a position. While most deliberative democracy commentators see limited political
party participation as a positive, others argue that media influence intensifies in these
sorts of campaigns precisely because there are so few organized countervailing forces
that might act as a political party does in a conventional election (Chambers 11). In the
absence of the political party helping to organize public opinion, whom can voters turn to
for direction? After all, the media themselves are also an elite who, for a host of well-
documented reasons, cannot be assumed to mirror the public interest.

Media analyst John Zaller agrees that media form an elite, one that depends on other
elites — politicians, academics, community leaders — for ‘attributed opinion’. Butin a
complex modern society, he says, elites are inevitable. What is crucial for Zaller is the
extent to which media representations of elite positions create conditions where their
consumers are “permitted to choose between alternate visions of what the issue is”
(Zaller 8). This is just where critics of mass decision-making instruments like
referendums raise concerns. Traditional opponents of referendums have argued that as
the public cannot really become informed on the depth of the issues being decided, they
may be led to vote against their interests (Qvortrup 62-3). Zaller calls such results ‘elite
domination’, a situation where “elites induce citizens to hold opinions that they would not
hold if aware of the best available information and analysis” (Zaller 313). There is
considerable debate about whether these problems are consistent and extend across all
referendums or can be considered contingent and thus influenced by other factors — like
the behaviour of elite media (Qvortrup 88-9). This study then offers us a chance to bring
together these insights on deliberative democracy, elite media, and referendums in
assessing the media’s representation of the Ontario voting system debate.

Media analysts utilize a number of methods to assess the performance of media (Berg;
Kaid and Wadsworth). Some work focuses on quantitative content analysis to “provide
an accurate statement of what is in the text” (Nesbitt-Larking 251). While some contend
that such an approach cannot tell us much about the intentions of the work or its possible
impact, others suggest that it can “reveal recurring processes of representation that affect
our values and beliefs across a large number of cases” (Gillespie and Toynbee 121).
Other work utilizes more qualitative discourse analysis that is less concerned with
obvious ‘manifest’ content than the more subtle ‘latent’ meanings that are embedded in
the content. Here analysis focuses less on representation (what is in the text) than the
way meaning is created, shaped or manipulated (Gillespie and Toynbee 122). Still others
dispute what they see as an arbitrary distinction between quantitative and qualitative
approaches to studying media content (Kohlbacher 11).

The approach that will be pursued here to analyze the media’s treatment of the Ontario
voting system referendum does not fit neatly into any of the prescribed categories of
media analysis, though it might broadly fit beneath the rubric of qualitative content



analysis. Our approach here will involve two steps. The first step will involve counting
all the relevant coverage and coding it in terms of affiliation (newspaper), the kind of
coverage it represents (reporting, editorial, column, op/ed), its position on changing the
voting system (pro, con, information), and the kind of rhetorical strategies it employs to
make its case (speculation, logic, evidence, expert). The second step will involve a more
contextual assessment of each newspaper’s coverage of the referendum and the possible
rationales for its coverage decisions. The paper will not address media effects. Instead
the focus on representation works on the assumption that the presence or absence of
balanced debate or informed discussion must be ascertained first. Indeed, in the absence
of balanced or informed debate, the measurement of effects would be irrelevant to our
concern here, which is the ability of media to function as a deliberative space.

Evidence and method

As the point of the exercise here is to assess the quality of the link between the ‘mini-
public’ represented by the Ontario Citizens’ Assembly and the larger public as effected
by media, we need to focus on media that has both breadth and depth. Specifically, we
want to know if media can retain any of the value of depth and expertise that was
reflected in the positive aspects of the CA process. This necessarily reduces ‘media’ to
newsprint, as most analysts recognize that other forms of media lack substance almost by
definition. Both television and radio convey less quantitative content and structurally
limit how viewers can reflect on it as the temporal element is typically outside the
individual’s control (unlike, say, reading a newspaper). Internet sources do offer similar
opportunities to print media but are beyond the scope of this paper. Amongst print media
in Ontario there are many choices in terms of magazines, large-scale print dailies, local
dailies, and various weekly, biweekly, or monthly papers. However, given our interest in
media as a deliberative space for the province as a whole, mass daily newspapers with
province-wide circulations would give us the best sense of that broad coverage.

Some explanatory remarks about what is under study here. The articles examined were
culled using the following criteria. First, to achieve depth and breadth, the study focuses
on mass circulation broadsheet newspapers with a daily circulation in excess of 100,000.
Circulation figures were obtained from Ontario Press Council and Canadian Newspaper
Association websites. This limited the study to articles drawn from the Toronto Star, the
Globe and Mail, the National Post, the Ottawa Citizen and the Hamilton Spectator. The
Toronto Sun met the criteria for breadth with a daily circulation in excess of 100,000 but
as a tabloid arguably might be seen by some analysts to fail in terms of achieving depth
and, as such, was excluded. Assessing the actual depth of coverage provided by tabloids
like the Sun is beyond the scope of this paper. Suffice to say that the broadsheets
represent themselves as ‘serious’ newspapers and thus more easily allow us to hold them
to such claims. Second, the newspapers were searched for content in a number of ways.
Automatic Google search term locators produced a daily list of items during the period
under study for the terms ‘electoral reform’, ‘proportional representation’, and ‘voting
system’. Fair Vote Canada, an advocacy group supporting voting system reform, also
made available their media monitoring results for the period. The academic database



Canadian Newstand provided full text searching of all newspapers, excluding the
Hamilton Spectator, though full text searching of the latter was available on its website.
These two sources were then searched using the following terms: ‘mixed member
proportional’, ‘MMP’, ‘referendum’, ‘proportional representation’, ‘PR’, ‘Ontario
Citizens’ Assembly’, and ‘electoral reform’.

The search parameters extended over the period May 1, 2007 to October 10, 2007. The
choice of this period reflected a number of concerns. First, October 10 was the provincial
election date and, as such, offered the last opportunity for media to influence voter
intentions. A suitable choice for a starting date of the study was less clear. The OCA
made their official announcement about their decisions on May 15, though the decision
was actually widely reported by late April. There was also coverage of the OCA and its
deliberations and decisions in March and April. The resulting problem was not to
confuse coverage of the OCA with coverage of the referendum debate. Thus May 1 was
struck upon as a compromise where media attention seemed to shift from a focus on the
OCA to a more sustained focus on its recommendation, which became official May 15.

Searches of the various sources produced items in excess of 180 distinct articles. These
articles were then separated into four different types of coverage of the issue: reporting,
editorials, columns, and op/eds. As this paper seeks to examine elite opinion about the
voting system debate, the focus is more on contributions from editorialists, columnists,
and op/ed writers than on journalists covering the story as ‘news’. As journalists are
trained to balance competing views on an issue and avoid clear declarations of their own
position, assessing their opinions on the issue would obviously be more difficult. While a
critical discourse analysis of reporter treatments of the issue would also be illuminating, it
is beyond the scope of this paper. However, reporting was counted and used to assess the
relative interest of the different elite media sources examined in the paper, both over time
(month by month) and in total. With reporting excluded from the rest of the coding part
of the paper, the number of items to be examined was reduced to 83 articles. After an
initial reading and coding of all pieces, a number of exclusions were made on the basis
that a given item did not focus enough on voting system reform (e.g. David’s Warren’s
one line comment on the referendum in his October 6, 2007 column in the Ottawa
Citizen) or that they did not touch upon the substance of the voting system debate (e.g.
Ian Urquart’s three columns on referendum communication issues over the campaign
period in the Toronto Star). This reduced the group of articles under study to 70 items
(for a complete list of the opinion items and their coding, see Appendix A).

The coding process involved making distinctions in two key ways: support or opposition
to the proposed MMP voting system, and a four-fold distinction about the rhetorical
strategies employed by writers to make their case. In the former case, support was coded
as ‘pro’ and opposition coded as ‘con’. Where the position of the writer was unclear or
neutral, the article was coded as ‘info’ for information. The four rhetorical strategies
were meant to capture degrees of depth, ranging from the weakest (speculative and
logical arguments) to the strongest (evidentiary or expert-informed arguments). These
were assigned a corresponding number from one to four. The thinking behind this
classification was that there is an important qualitative difference between articles that



assert or deduce their conclusions and those that provide some evidence to back their
claims. From the point of view of conveying something of the substance of the CAs,
articles that provide evidence simply offer readers more to deliberate over. A breakdown
of each rhetorical strategy follows:

Code 1: Speculative arguments

These are arguments that are asserted, with no logically argued support or evidence
provided. Examples would include simply asserting that MMP would lead to instability
or the proliferation of small parties. Also included here would be any unsustained
speculation about political or party behaviour.

Code 2: Logical arguments

These arguments involve an effort to produce a logical structure to support them, though
without any evidence. Examples would include arguments that suggest that an increase
in the number of parties would result from the adoption of MMP because the threshold to
get elected would be reduced. While this argument makes sense logically, it does not
follow that it is necessarily true or can be demonstrated to have occurred in practice
without recourse to evidence.

Code 3: Arguments supported by evidence

These arguments are supported by appeals to evidence. Examples would include
arguments that suggest the adoption of MMP would lead to party fragmentation which
are then supported by specific evidence from countries using MMP.

Code 4: Arguments supported by experts

These arguments are supported by recourse to an expert opinion on the matter, typically
an academic whose specialization touches on democratic institutions like voting systems.

Challenges in coding

After coding about half of the pieces, a number of coding challenges emerged. First, a
majority of the pieces contained more than one argumentative strategy. For instance,
many authors invoked both speculative and logical arguments, which raised questions
about which one should be coded. Should a piece that was primarily speculative but
added a logical argument at the end be tagged as speculative on the basis that most of its
arguments were speculative, or should it be tagged as both speculative and logical?
Second, what should be considered ‘evidence’ for the purposes of this classification
scheme was not clear after reading a majority of the articles. For instance, could the
observation that Israel’s party system was unstable in some way be counted as ‘evidence’
and then used to support the more general view that PR systems create instability? Or
should evidence require the citation of more specific information? So when MMP



proponents talked about better representation of women under the system in New Zealand
should they have to cite the specific results to make it count as ‘evidence’?

After coding all the articles the criteria was revisited and then revised to give articles
multiple codes where relevant. Such an approach might err in essentially granting equal
weight to different rhetorical strategies where perhaps one was dominant but this seemed
more appropriate than assigning just one code based on an impression about which
strategy was more dominant. As an example, Carleton political scientist Jonathan
Malloy’s 26 September 2007 op/ed in the Ottawa Citizen contained primarily speculative
and logical arguments against the MMP proposal but he did provide one piece of
evidence to sustain his dim view of minority government and as a result was coded 1
(speculative), 2 (logical), and 3 (evidence).

So too with evidence, a decision was made to focus on defining what constituted
‘evidence’ more clearly. Here the point was to highlight articles that “show, not tell”.
Evidence-based arguments should create conditions that allow readers to make their own
independent assessment about the issue in question, despite the judgment of the writer.
So vague allusions to conditions in other countries would not count as evidence whereas
linking specific historical or comparative detail to arguments about a voting system
would. Nor would evidence that could not be considered germane to the debate at hand
be counted as evidence for the purposes of judging the quality of debate over the current
or proposed alternative voting system.

Given that the presence or absence of ‘evidence’ is central to the argument of the paper,
let’s review some specific examples of what has and has not been considered evidence
from our sources in a bit more detail. Strong examples of the use of evidence would
include most of the columns by Andrew Coyne in the National Post. In ‘“Why PR
Works’ Coyne responded to concerns about how party lists would be constructed by
noting that the law in New Zealand required some internal democratic process to exist
within parties just for this purpose (Coyne, National Post, October 3, 2007). In ‘PR:
Debunking the fearmongers’ he cited specific elections results from New Zealand and
Germany to respond to concerns about the potential power of small parties under MMP
(Coyne, National Post, 29 September 2007). And in ‘The case against first-past-the-
Post’ he provided specific election data to back up his claims about the performance of
the current voting system (Coyne, National Post, 26 September 2007). On the con side
of the debate, Charles Gordon cited the positive benefits of by-elections in our present
system, noting a host of specific historical examples to back up his claim (Gordon,
Ottawa Citizen, 23 September 2007). Weaker, but arguably still counting as a use of
evidence, would be Lawrence Solomon’s use of the rise of the ‘pirate party’ in the last
Swedish election to sustain his concern about the possible rise of small nuisance parties
with the adoption of MMP (Solomon, National Post, 4 October 2007). It should be
underlined that this analysis is not addressing the quality of evidence presented but
simply its presence or absence by this definition. Thus evidence-based arguments are
held to be better than speculative or logical arguments in this analysis simply because
they offer readers more accountability, more opportunity for an independent assessment
of the information provided.



Examples of arguments that might look like they are sustained by evidence — but are not
by this definition — include the National Post editorial from 3 October 2007, as well as
op/eds from Nelson Wiseman, Tom Kierans, Philip Green, and Woolstencroft et al. The
National Post editorial tells us that small parties have proliferated under their PR system
and notes a few examples but fails to provide any specific data to judge what they mean
by ‘proliferation’. Without citing any specific elections results or comparative election
data over time, readers just have to accept their assessment. By contrast, the op/eds all
provide evidence to back up various claims; the problem here is that the evidence
marshaled supports claims unrelated to the voting system debate. Wiseman cites data on
Italian unhappiness with their PR system, which cannot be counted as evidence about
how the system works because he provides no information about why Italians are
unhappy with their system (Wiseman, Toronto Star, 23 September 2007). Kierans cites
experts on newcomer integration but has no evidence linking this problem to the use of
different voting systems (Kierans, Globe and Mail, 12 September 2007). Green
complains that a 1970 federal law gives too much influence to party leaders over
nominations, which says nothing about either voting system on offer as such a rule is not
necessarily intrinsic to either system (Green, National Post, 25 September 2007).
Woolstencroft et al provide some evidence about how New Zealand’s voting system
reform process played out, which, while interesting, is irrelevant to the debate about how
different voting systems work (Woolstencroft, National Post, 29 September 2007).
Again, if the evidence provided in articles examined here did not relate specifically to
claims about voting system effects, then such articles were not coded with a ‘3’ for
evidence-based argument. After re-evaluating the coding criteria, the group of articles
was reviewed twice to assess whether codes were assigned consistently.

Discussion of the findings

The content analysis of the five daily newspapers produced 185 articles relating to some
aspect of voting system reform in the campaign period. While commentators had assured
concerned groups on both sides of the issue that the six-month campaign period would be
used effectively to educate Ontario about the upcoming referendum, newspaper coverage
of the issue was focused mostly in September and October. After an initial burst of
attention around the official announcement of the OCA’s recommendation in May 2007,
coverage plummeted in June, July and August. In the end, 77% of the coverage on the
issue occurred in September and October, with 32% in the ten days that the campaign
stretched into October. 62% of the coverage involved reporting with 38% focused on
opinion pieces. If we bracket out the reporting side of the coverage (115 articles) the
remaining 70 pieces can be broken down into 8% editorial, 41% columns, and 47%
op/eds. The Toronto Star led the group of newspapers with 36% of the total coverage,
followed by the Hamilton Spectator with 24%, while the other three papers ranged
between 12 to 15% of the total. However, the Spectator’s reporting relied heavily on
wire services, which amounted to 51% of their pieces. If we focused simply on material
produced by each newspaper’s reporting staff, the Spectator would fall to the bottom of
the papers in terms of coverage. If we compare just opinion coverage, the gap between



the papers narrows with the Toronto Star leading with 29%, the Globe and Mail and
National Post at 24% and 21% respectively, and the Hamilton Spectator and Ottawa
Citizen tied with 13%.

Table 2: Comparative Newspaper Coverage by Month

Table 1: Total Newspaper Coverage by Month s

140 45

Hamilton Spectator
~#- Globe and Mail
124 40 National Post
120
35 / Ottawa Citizen
—¥—Toronto Star
100
30 /

80 83 25
Total 20
60 /
40 ‘
0 //.
20 21 . \( >'</ y
. 8 8 4 0 —

May June July Aug Sept Oct May June July Aug Sept Oct

15

Questions about the adequacy of this coverage — i.e. did the newspapers give the
referendum enough attention — are harder to determine without comparing treatment of
this issue with another issue, a task beyond the scope of this paper. However, the
Toronto Star did provide an illuminating snapshot of comparative issue coverage in a
‘media watch’ column in mid-September. The breakdown suggested a fairly low level of
coverage on electoral reform, compared to other issues — just 3% of election-related
stories dealt with the referendum in their sample (Toronto Star, 13 September 2007). As
another point of reference, in the week following the provincial election the Ottawa
Citizen featured a multi-page pull-out section on the new hockey season. Needless to
say, it did not consider the reform of Ontario democracy to be worthy of that degree of
coverage.

Table 2.1: Position by Article Type Table 2.2: Position by Newspaper

Toronto Star

Op/ed
Ottawa Citizen

National Post
Pro Pro

Columnist t W Con

Globe and Mail

Editorial
Hamilton Spectator

35 0 2 4 6 8 10 12

Coding the pool of opinion articles in terms of being pro or con about the OCA’s
recommended MMP voting system produced a lopsided result: 59% were con, 34% were
pro, and 7% were unclear or neutral and coded as ‘info’. Editorials were the least
balanced with 88% con, 0% pro, and 12% info. Columnists offered more diversity but
were still unbalanced with 59% con and 34% pro. The most balanced group were the
op/eds, with 52% con and 42% pro. But these totals masked some wide divergences
amongst the newspapers in terms of balance. The Globe and Mail and Hamilton
Spectator were fairly evenly balanced in terms of opinion pieces on the referendum,
while the National Post and Ottawa Citizen, incidentally both part of the CanWest media
chain, were much more one-sided. 67% of National Post articles and 78% of Ottawa
Citizen articles were con. Indeed, if not for Andrew Coyne’s regular column the National

10



Post would have featured 100% con positions on the referendum, assuming his absence
would not have spurred them to find an MMP supporter. The Toronto Star coverage was
more evenly distributed by comparison but still unbalanced: 55% of opinion pieces were
con compared to just 35% that were pro. In sum, the newspaper coverage was
unbalanced in all cases in terms of editorial and columnist opinion, which were
overwhelming opposed to the MMP proposal. This finding is important as some media
analysts argue that these opinion sources have the highest profile, public recognition and,
ultimately, influence. Some papers appeared to attempt to correct for this imbalance by
supplying alternative views through op/eds, though others did not.

That two of the major papers managed to balance competing pro and con views in the
referendum might satisfy some observers about the media’s ability to carry out debate in
the public interest. Additionally, some papers themselves might argue that the imbalance
in accurately represented what Ontario voters themselves were thinking, if polling and
the referendum results are used a point of comparison. Obviously both points are
contentious. That only two of the five major papers achieved balance in opinion
coverage leaves a great deal of readership, and by extension the public, without a fair
sense of the debate. More to the point, balance would be considered a minimal condition
for translating the value of the CA process to the larger society.

But balance itself is not the only criteria we have used to judge the value of the media’s
deliberation over the voting system issue. We have also attempted to measure the depth
of the discussion conducted, recognizing that a distinctive element of the CA process was
the fact that participants were able to delve into the issue at a fairly high level of depth,
with a deliberative process fueled by facts and arguments, rather than partisan self
interest. To assess whether the media managed to convey this depth, articles were coded
in terms of the kinds of arguments — speculative, logical, evidence, expert — that were
used to make either a pro or con case. These totals can be broken down by the
proportions of distinct argumentative styles, or the particular combinations of the styles,
as well as how such approaches divided in terms of pro and con positions on the MMP
proposal and the newspapers in which they appeared.

In terms of distinctive arguments, 20% of the articles relied solely on speculative claims,
19% on logical appeals, 11% on evidence, and none on experts. The remaining 50% of
the articles utilized more than one rhetorical strategy to make a case. For instance,
another 20% of the articles utilized both speculative and logical arguments. The
proportions of the other combinations are featured in the table below. For the purposes of
this paper, arguably the most important distinction amongst the data is the presence or
absence of evidence in supporting the arguments made, pro or con. If we divide the
results this way, 40% made some appeal to evidence while 60% did not. Though the use
of experts was initially considered unproblematic for judging positively the depth of
debate, it proved to be not entirely reliable. In one case, an expert was cited to support
the con side of the debate but neither the expert nor the columnist cited any evidence to
back their claims (Reynolds, Globe and Mail, September 5)." In terms of the different

! Reynolds cited the work of Queen’s University economist Daniel Usher, referring to a paper written specifically on
Ontario’s proposed MMP system, and to Usher’s published work on the relationship of economics to democracy. A

11



kinds of opinion pieces, editorials hardly drew on evidence at all, while columnists and
op/ed writers were more evenly split between those relying on assertion and those relying
on facts.

Table 4: Argument Breakdown

S1

Speculative
Logical
Evidence

Speculative + Logical
Speculative + Logical
+ Evidence

Speculative +
Evidence
Logical + Evidence

Speculative + Expert "
Evidence + Expert

More striking than the imbalance in the use of different argumentative approaches was
how these were utilized in very different proportions by the pro and con sides of the date.
For instance, excluding the two articles deemed ‘info’, all of the purely speculative
arguments utilized in the debate were marshaled by the con side. At the same time, there
were no articles opposed to the MMP proposal that relied exclusively on evidence or
some combination of evidence and experts to sustain their position. In fact, only 22% of
the con articles utilized any evidence at all. Fully 78% relied either on speculation,
logical argument, or some combination of the two to make their case against reform.
Meanwhile, the pro side of the argument was the inverse of this picture. There were no
proponents of MMP who relied solely on speculative arguments and just 8% who tried to
argue by logic alone. Cumulatively, 75% of pro arguments featured some kind of
evidence to back up their claims. Turning to the newspapers themselves, all but the
Globe and Mail featured more articles based on speculation and logical assertion rather
than evidence. The Globe and Mail and the Hamilton Spectator featured slightly more
and slightly fewer articles along these lines while the others were more strongly lopsided

copy of the paper cited in Reynolds column, “A flawed proposal for electoral reform in Ontario,” was obtained from
the Queen’s Economics Department and was revealed be entirely speculative and logical in its argumentation. In other
words, Usher provided no concrete evidence to back any of this claims about what might result from the introduction of
an MMP system in Ontario. Of course, this is not surprising when one examines what kind of ‘expert’ Usher is — an
economist who applies purely logical reasoning to the study of human behaviour in abstract settings. He does not
investigate what actually happens empirically under comparative democratic institutions.

12



in their coverage. The Toronto Star was the most unbalanced with 70% of its items
relying on speculative and/or logical appeals. Interestingly, very few articles drew on
expert knowledge directly — just 7%. Most of these — 4 of the 5 items — were written by
the experts themselves. Only one columnist cited an expert but, as noted above, provided
no evidence that might back up his expert’s claims. This lack of engagement with
experts is surprisingly given that the pro-MMP camp circulated a list of 152 Ontario
political scientists supporting the change in mid-September. For a detailed numeric
breakdown of the coding, see Appendix B.

Table 5: Use of Argument by Position

12

10

W Con
M Pro

Speculative Logical Evidence Speculative  Speculative  Speculative Logical + Speculative Evidence +
+ Logical + Logical + + Evidence Evidence + Expert Expert
Evidence

Table 6: Use of Evidence by Position

M Pro
¥ Con

Evidence Non-evidence

13



Analysis of the coding presented here suggests that the newspaper coverage of the MMP
referendum on Ontario was both unbalanced and lacked depth. Regular editorial and
opinion writers particularly were strongly opposed to the referendum. A majority of the
coverage relied solely on speculation or logical argument, avoiding any engagement with
evidence about the workings of different voting systems. As a rule, the newspapers
avoided any systematic engagement with evidence or experts that might have shed some
light on the topic. As such, the evidence seems to support the view that the media did not
manage to translate much of the benefit from the OCA process to the citizens of Ontario.

Table 7: Use of Evidence by Newspaper

20+

B Non-evidence
Evidence

National Post Globe and Mail Toronto Star Ottawa Citizen Hamiton
Spectator

The newspapers and their coverage: discussion

Why did the newspapers cover the Ontario referendum as they did? Given the findings
presented here, the most obvious answer might be that they wanted it to fail. Of course,
the papers claimed both before and after the referendum campaign that they had no
agenda and that they were committed to balanced coverage. At one level, of course,
we’ll never know. Obviously we can’t simply accept the media’s claims about their
motivations at face value. But neither can we unproblematically read off their intentions
from any quantitative pattern of coverage. Instead, we have to try to triangulate between
what we know of their coverage and what they may have said in the past about their
objectives with voting system reform and politics more generally. For instance, if we
know that a paper supports a particular party or policy agenda, it is not unreasonable to
suggest that this may have influenced their thinking about the MMP proposal. Assessing
these various factors in light of the coverage revealed here may shed some further light
on the media performance as a deliberative public space.

14



As noted above, the media have a high opinion of their balance, fairness, and objectivity.
But there are a host of reasons to doubt these claims as they relate to the Ontario’s voting
system referendum campaign. This paper has demonstrated the actual lack of balance
above, which is clearly at odds with their claims. The fact that all the major papers
eventually came out against voting system reform also tends to reinforce the view that the
larger public discussion, as conveyed through the media, was not representative or
balanced. And yet this should hardly be surprising as most of the major papers and many
of their key columnists had staked out their positions on the voting system reform debate
long before the Ontario referendum campaign got underway. These positions appear to
have everything to do with factors that are supposed to be anathema to the CA process —
namely, partisan political objectives. In the end, it would appear that the papers were
more interested in securing the result that would further their political objectives than
foster an open-ended public discussion on the issue. A review of each papers’ position
on the issue and its coverage of the referendum will make these political objectives more
clear.

Toronto Star

On September 8 the Toronto Star promised ‘high voltage election coverage’ of the parties
and the issues that would dominate the election, including the electoral reform
referendum. The characterization of their coming behaviour was one of balance,
deliberation and — after assessing the performers and the merits of the issues — leadership
in terms of endorsing them or not. But most attentive analysts could have predicted the
paper’s positions on most issues, including their choice of Premier and the ‘best’ result in
the referendum. The Toronto Star has long been a provincial and federal Liberal party
booster and few were surprised to see them eventually endorse Dalton McGuinty for
Premier on the eve of the election. But the paper’s virulent opposition to voting system
reform confused a number of analysts, and readers, who thought that the paper’s
consistent championing of reform themes meant they should logically get behind this
latest one as well. Indeed, in a September news piece reflecting on Ontario’s previous
referendum in 1924, the writer noted how the Star had campaigned strongly for
prohibition as a key plank its more general social reform agenda (Mayers, Toronto Star,
September 24, 2007). However, this time around, the Star’s reform agenda was linked to
the success of the provincial Liberal party, not electoral reform.

Still, the Star presented itself as deliberating over the question right up until their
endorsements editorial of October 9 (though a September 30 editorial trashing the MMP
proposal made their coming ‘decision’ somewhat obvious). Indeed, in defending the
Star’s coverage of the referendum, public affairs editor Kathy English claimed that “the
Star’s editorial board, under the direction of Editorial Page Editor Bob Hepburn, was
researching and debating electoral reform in order to decide and declare the Star’s
position on this important issue” (English, Toronto Star, October 13). Hepburn also
characterized the editorial board as engaging in ‘debate’ on the issue, before coming
down against the MMP proposal (Hepburn, Toronto Star, October 9). This was hardly
the case. In fact, the Star has had a long history of editorial opposition to any form of
proportional representation, denouncing it in various editorials in 2002, 2003, and 2005

15



(Toronto Star, October 27, 2002; December 16, 2003; September 25, 2005). In an
editorial board meeting with a delegation from PR advocates Fair Vote Canada on 3
March 3 2004 Bob Hepburn condemned PR solely on the basis of its use in Israel and
would brook no opposition, repeatedly interrupting members of the delegation who
attempted to bring up other relevant points. No member of the editorial board dissented
from his opinion.” More recently the Star complained in the editorial ‘Bad electoral
medicine’ that PR would lead to ‘legislative chaos’ and that ‘for proof, one need look no
further than Israel and Italy’ (Toronto Star, February 23, 2007). Other than Hepburn,
arguably the most influential member of the Star’s opinion team was Queen’s Park
political columnist lan Urquart. He also has had a long history of negative columns on
electoral reform. As early as 2001 Urquart asserted that PR would lead to fringe parties
and instability, a theme he continued to expand upon in further columns in 2003, 2004
and 2006 (Toronto Star, November 19, 2001; May 27, 2003; November 13, 2004; March
28, 2006). More recently, he stepped up his coverage — and attacks — as the OCA
appeared closer and closer to endorsing an MMP form of PR, expanding the scope of his
speculative assertions along the way (Toronto Star, February 22, 2007; March 5, 2007;
April 4, 2007).

Instead of a substantive engagement with the various issues concerned with the use of
different voting systems, the Star’s most pressing concern in their coverage of the
referendum seemed to be that it might pass due to a combination of public ignorance and
a general populist rejection of all political institutions associated with status quo politics.
A series of editorials as well as columns by Urquart urged voters to become informed on
the issue, sometimes noting how the strong showing for STV in BC in 2005 occurred
despite widespread public ignorance about the details of the proposals and that such a
result could be in store for Ontario (Toronto Star, April 16, 2007; Toronto Star, August 6,
2007; Urquart, Toronto Star, May 16, 2007; Urquart, Toronto Star, July 2, 2007). Near
the end of the campaign Urquart was still worried, warning that ‘MMP could sneak to
victory’ in manner similar to that in BC, as a kind of ignorant voters’ revolt against
politics as usual (Urquart, Toronto Star, September 26, 2007). So too the editorial board
remained concerned about public ignorance about the issue right up to election day. On
September 25 an editorial entitled ‘Get message out on referendum’ called the lack of
public awareness “deeply troubling” complaining that the “referendum is simply too
important for people to cast their ballots without really knowing what it is all about”
(Toronto Star, September 25, 2007). On election day itself the editorialists reported that
“[r]ecent polls have shown a staggering number of Ontarians know little or nothing about
the choices before them in the referendum” and they encouraged voters to become
informed as decision was too important to “make blindly” (Toronto Star, October 10,
2007).

But any concerns the Star had about public levels of knowledge about the referendum
evaporated when the results came in. The Star’s Post-election editorial on the
referendum headlined the defeat of the MMP proposal as the “People’s verdict on voting
reform” (Toronto Star, October 12, 2007). The previously skittish Star, which just two

2 The author attended this meeting with Fair Vote board members Doris Anderson and John Deverell, along with FVC
executive director Larry Gordon.

16



days earlier had worried that voters were not well informed enough, now declared that
supporters of PR had “had a fair chance to make their case” and that the public had
“wisely” rejected reform. So too Ian Urquart, who feared MMP might “sneak to victory”
due to public ignorance, now claimed “voters in this province simply judged MMP on its
merits and found it too complicated and too unhinged from the familiarity of our current
system to warrant support” (Urquart, Toronto Star, October 12, 2007). Clearly, given the
gist of Urquart’s and the editorialists’ discourse over voter knowledge in the previous
year, if the result had been in favour of reform the paper would have called it into
question, arguing that voters didn’t really know what they were voting for. But when
complaints about the referendum process were aired when the new legislature met for the
first time a month later, the Star dismissed the concerns, suggesting that proponents of
reform should just “accept the wishes of the voters and resist the urge to harangue
Queen’s Park until they get the result they want” (Toronto Star, November 29, 2007).
This, despite the fact that that was clearly the strategy that the Star itself was priming its
readers for if the MMP forces had won the referendum.

The Toronto Star’s coverage of the voting system referendum on its opinion pages was
both unbalanced in its treatment of the various sides of the issue and weak in making its
arguments, for the most part neglecting much engagement with evidence about voting
system effects. While the paper appeared to be a natural constituency for the pro-MMP
position, given its long association with progressive causes and reform in general, the
paper was decidedly against changing the voting system. This confused its progressive
readership, which had expected the paper’s concern for social fairness to extend to
institutional questions as well. Not surprisingly, the Star’s letters page featured many
complaints about their position. Though the Star defended its coverage as “scrupulously
fair and extensive ... provid[ing] twice as much coverage of MMP as the average ...
Ontario newspaper” it could not produce any evidence to back up its claims, when
pressed (Kathy English, Toronto Star, October 13, 2007).> But readers were missing the
political angle. Though its readership spans a considerable swathe of progressive opinion
— from Green, to NDP, to red Tory — the Star only endorses provincial Liberalism. Thus
a recognition of the paper’s bias for a one-party majority Liberal government helps make
sense of their behaviour. The Star concern that voters ‘get informed’ on the referendum
seemed limited to them reading the paper’s largely one-sided assertions about alternative
voting systems. Given the breakdown of their coverage contained here, and the paper’s
clearly self-serving flip flop about voter knowledge after the defeat of the referendum, the
paper’s actions seem to have motivated by their desire to protect an institution that would
create the political result that they desired, regardless of what the public interest might be
in deliberating over democratic reform.

Globe and Mail

Even before the defeat of the proposed MMP system, the Globe and Mail characterized
the referendum as ‘Ontario’s missed opportunity’, suggesting it represented a “missed

? In an email exchange with English, she claimed to have media monitoring report from a firm called Media Influence
but could not, or would not, produce a copy for independent examination. Instead, she referred me to the company
itself, which would not respond to repeated email queries.

17



opportunity to improve the province’s democracy” and make the province “a fairer place”
(Globe and Mail, 4 October 2007). They recommended to their readers that the reform
be defeated. At a glance, this might seem curious as the Globe itself, alone amongst the
major print media, had actually written positively about PR throughout the previous
decade and half and specifically recommended an MMP system — using the same name as
the proposal Ontario would vote on — as the best option for Canada nationally. Media
observers might wonder, just who missed the opportunity here? The paper had endorsed
MMP repeatedly in various editorials over the previous years but when a chance to gain
an MMP system emerged, they counseled against voting for it. But the Globe position
reflected more an inconsistent use of language than purpose. A look back at the paper’s
goals with electoral reform may shed some light about why they did not support the
proposed Ontario MMP voting system.

The Globe was largely missing in action during the Ontario campaign on the referendum.
The paper’s reporting on the issue was weak — they didn’t even assign a specific reporter
to cover the story or run reports from wire services, something every other paper did.
Where the Star produced 47 distinct stories on the referendum during the campaign
period, the Globe produced just 7. In terms of opinion, though the paper gives substantial
coverage to Ontario and employs numerous columnists who focus on its provincial
affairs, key commentators appeared to have little to say on the issue during the campaign
period. And this was surprising because, as with the Star, both the Globe editorial board
and its columnists had had strong opinions on the issue for some time. Murray Campbell,
who wrote just one column during the campaign period, had previously condemned PR in
series of columns stretching back to 2004 (Campbell, Globe and Mail, 16 November
2004). While the OCA was still deliberating he wrote three separate columns attacking
PR as a recipe for chaos and extremism (Campbell, Globe and Mail, 7 April, 2007; 17
April 2007; 19 April 2007). Jeffrey Simpson also had previously written negatively
about PR back in 1997 following the federal election and again in the debate that
accompanied the 2005 BC referendum, complaining that small parties would prevent
governments from making ‘tough’ decisions (Simpson, Globe and Mail, 18 June 1997,
20 November 2002; 28 May 2005; 20 September 2005). On the pro side, John Ibbitson
had written positively about PR but was reassigned to cover American politics shortly
before the referendum campaign began (Ibbitson, Globe and Mail, 7 June 2003; 23 31
March 2004; December 2004). That left only Rick Salutin to defend the proposed MMP
system, with occasional support from the urban columnist John Barber, both of whom
had also supported PR for some time (Barber, Globe and Mail, 20 November 2001).

In taking the longer view of the Globe and Mail’s position on voting system reform, an
interesting picture emerges of debate amongst the opinion leaders in the paper. A shift in
editorial position was announced boldly in 1992 with the headline ‘First past the Post,
last with voters’ where the editors claimed that “[r]eform of the electoral system is one of
the great untreated issues of the current constitutional round” (Globe and Mail, 25
September 1992). From here through editorials in 1997, 2000, 2004, and a four part
series published just before BC’s STV referendum in 2005, the editorial board made its
case for a voting system reform that would better represent the regional strengths of the
largest parties, allow some new voices to gain representation (like the Greens), prevent

18



marginal forces from winning office (like the NDP) but for the most part maintain single
party majority government (Globe and Mail, 25 September 1992; 27 January 1997; 13
December 2000; 15 November 2004; 2 May 2005; 3 May 2005; 4 May 2005; 5 May
2005). Though they often called it PR or MMP, what the Globe really supported was a
majoritarian mixed-member system, one that would combine single member ridings with
a small and non-compensatory top up list, similar to the one introduced in Japan in 1994.
In comparing this with opinion from their columnists, a consensus emerges — they all
appeared to agree that the trend toward neoliberal economic policy and governments that
would ‘act tough’ with voters was desirable. Where they seemed to disagree was
whether voting system reform needed to be a part of the program to maintain and/or
legitimate this policy agenda. Ibbitson and the board seemed to think it was needed while
Simpson did not.

The Globe appeared to be supportive of an effective referendum campaign in an editorial
before the official decision was announced (Globe and Mail, 14 April 2007). But once
the campaign started it would appear the paper decided to sit on its hands, saying little
and contributing little to the campaign in the way of journalistic resources. As in the
aftermath of the STV referendum in BC, when the Globe finally did speak up editorially
on the MMP proposal just before election day, it counseled defeat and called for a push
for a better result in the future, i.e. one more in line with the specifics of the Globe’s own
proposal (Globe and Mail, 20 May 2005; 16 September 2005; 4 October 2007). Their
reasoning was fairly straightforward — too much PR would mean no more ‘strong’
governments like Mike Harris and too much influence for ‘small’ parties, clearly
meaning the NDP or the Greens. What the Globe seemed to really want was a reform
that would cast more legitimacy on the policy prescriptions they supported, one that
would limit the extreme representational distortions of the plurality system without
removing its tendency to create single party majority governments. Though they had
long called for reform, the Ontario MMP proposal was not the ‘opportunity’ they were
looking for.

And the rest ...

The Globe and the Star both had longstanding positions on voting system reform, a state
of affairs that provided us with more context in analysing their motivations in the Ontario
referendum campaign. But the other papers in our group have less clear track records.
While the National Post, Hamilton Spectator and Ottawa Citizen may have focused on
the topic from time to time, none gave the topic the kind of sustained focus or carved out
a clear position like the Globe and Star. This limits our assessment of them to what they
produced in the Ontario referendum campaign period.

Beginning with the CanWest papers, neither the National Post nor the Ottawa Citizen
made any pretence of neutrality or objectivity in their opinion coverage of the Ontario
voting system referendum. Nearly 100% of their columns and op/eds on the issue were
opposed to MMP. The Citizen allowed one arguably pro op/ed piece to appear on
election day (Eberlein and Rupprecht, Ottawa Citizen, 10 October 2007) while the Post
granted no space for op/eds favouring MMP. No columnists favoured MMP in the

19



Citizen while Andrew Coyne was the only one to argue for MMP in the Post.
Editorialists in both papers argued that voters should reject the MMP proposal (National
Post, 3 October 2007; Ottawa Citizen, 10 October 2007). Nearly all of this critical
coverage relied on speculation or logical argument to make its case. Why did these
papers object so strongly to MMP? Variously, they argued that MMP would be a ‘force
for division’, strengthen party bosses, give small parties too much influence, increase
government influence, fuel extremism, diminish local representation and generally ruin
everything that was good and proper about the existing state of affairs. Many
commentators simply mocked the proposal and those who had developed it (Cosh,
National Post, 4 October 2007). The politics behind such positions were not often
explicitly stated but the libertarian, small government, pro-market assumptions often used
to justify them seemed to fit with the general pro-Conservative party bias of both papers.
Though some conservatives support voting system reform — Andrew Coyne being a
prime example — most could not be convinced even when competition amongst federal
right wing parties severely limited their competitive situation between 1993 and 2005
(Pilon 167). Since the merger of the Canadian Alliance and the Progressive Conservative
parties in 2004, PR appears to be even less tolerated in conservative circles.

The Hamilton Spectator did not announce an editorial position on the referendum, the
only paper in the group studied here not do so. Instead, it began the campaign period
calling for all views to be heard and did feature two positive op/eds early on (Elliot,
Hamilton Spectator, 16 May 2007; Harwood, Hamilton Spectator, 15 June 2007; Cooper,
Hamilton Spectator, 10 July 2007). But that doesn’t mean its coverage can be
characterized as neutral. The Spectator reported sporadically on the referendum in the
summer months, more so than any other paper other than the Star, though much of it
comprised of wire copy from Canadian Press. In terms of opinion coverage, however, the
Spectator produced even less than the other papers, particularly if the focus is on the
latter part of the campaign. Between July 11 and mid September the paper had failed to
provide any column, editorial, or op/ed coverage of the referendum. Then, Starting on
September 24, the paper published a different negative piece on MMP for three days in
succession (Curtis, Hamilton Spectator, 24 September 2007; Little, Hamilton Spectator,
25 September 2007; Dreschel, Hamilton Spectator, 26 September 2007). The coverage
appeared so unbalanced that the chair of Hamilton’s McMaster Political Science
department wrote to complain about the lack of balance; he was assured by the features
editor that some pro op/eds were in the pipeline.* Eventually two pro pieces did emerge
closer to the election date (Peters, Hamilton Spectator, 3 October 2007; Cooke, Hamilton
Spectator, 6 October 2007). The Spectator is part of the TorStar chain that also owns the
Toronto Star and the paper did feature some copy from the latter paper, specifically Star
columnist Ian Urquart’s warning about voters supporting change out of ignorance
(Urquart, Hamilton Spectator, 26 September 2007). But for the most part, the paper did
not share the Star’s intense focus on ignorance as a problem. In fact, despite echoing the
Star’s endorsement of the Liberals for provincial office, the paper mostly ignored the
referendum question.

# Communication with Robert O’Brien, Chair, McMaster University Political Science Department, May 8, 2008.

20



Can we say that politics shaped the decisions of the different newspapers in terms of their
coverage and content re the referendum campaign? Not conclusively — in any event, it is
doubtful that powerful media organization would admit to such behaviour as it would
obviously compromise their legitimacy with the broader public. Nonetheless, most astute
readers know that media do have political positions — that the Star is a Liberal newspaper
while the Post is a Conservative one — though such commitments hardly mean that each
paper would line up with their chosen party on the details of most issues. Indeed, the
Globe is more committed to a broad set of neoliberal, pro-market policies than a specific
party. But what all this does mean is that success for their chosen party or policies is a
priority for each paper and anything that might interfere with that success may be taken
up in a less than balanced manner. In the case of the voting system referendum it is
telling that our newspaper group were largely united in rejecting it, even though they
disagreed about who should win the election. This could mean that they really thought it
was a bad proposal for the people of Ontario. Or it could mean that they wished to
maintain an electoral game space with room only for their preferred Liberal and
Conservative competitors.

Conclusion

This paper set out to assess the role of the elite media in Ontario in translating some of
the benefits of the OCA process to the broader public in the run-up to the referendum
decision about the voting system. Specifically, the point was to address the gap between
the substantive engagement with the issues offered by the deliberative environment of the
CA and an engagement with the public at large. So far, government and opinion-leaders
appear to believe that conventional media can and will make the link. The Ontario
referendum campaign as portrayed in the media offers us a concrete opportunity to assess
whether this is the case. Through a qualitative content analysis, Ontario’s five major
daily broadsheets were examined for coverage of the referendum campaign in terms of
kind of coverage, position on the issue, and the style of argument used to defend a
position.

The findings suggest that conventional media is not up to the task of linking CAs to the
larger public in a way that can convey any of the benefits of the CA process. The
analysis found low levels of coverage overall, a lack of balance in terms of showcasing
different sides in the debate, and a tendency to use speculative and logical arguments
rather than ones based on evidence or recognized experts. Those opposed to MMP were
over-represented and relied on speculative and logical arguments to a much greater extent
than those supporting MMP. Editorally, there were no examples of support for MMP.
Thus the papers failed in Zaller’s fairness test of providing adequate competing elite
views of the issue under consideration. Furthermore, in a more contextual assessment of
the papers’ positions, it was argued that their various political commitments ultimately
influenced their decisions about the voting system and the voting system debate.

Since the end of the referendum campaign a host of analyses have emerged to explain the
results, with various participants arguing that poor education efforts and political party

21



machinations hampered the pro side while the con forces insist the results be understood
as an unproblematic ‘verdict from the people’. However, early academic analysis
appears to provide support to the longstanding critics of referendum processes,
specifically those that argue that in such situations voters cannot gain adequate
information and as a result may actually vote against their interests. In an analysis of a
surveys conducted during the referendum campaign, Cutler and Fournier argue that a
majority of voters actually reported supporting the broad values represented by the MMP
proposal (proportionality, coalition government); the problem was that too few
understood that the option facing them on election day would provide them with those
results (Cutler and Fournier).

Such findings suggest that supporters of deliberative democracy as practiced by CAs

need to think about some other way to link their process to the larger public, at least as
concerns voting systems, as conventional media appear unwilling to play such a role.

22



Works Cited

Baum, Bruce. 2007. “Experts vs Amateurs: The British Columbia Citizens’ Assembly and
Dilemmas of Participatory Democracy.” CSDI Working Paper: Citizen Engagement No. 1.
UBC Centre for the Study of Democratic Institutions.

Berg, Bruce. 2003. Qualitative Research Methods for the Social Sciences, 5" edition. Columbus:
Allyn and Bacon.

Bohman, James. 2007. “Legitimate Institutions for Democratic Renewal: Constitutional,
Democratic, and Deliberative.” CSDI Working Paper: Citizen Engagement No. 2. UBC
Centre for the Study of Democratic Institutions.

Chambers, Simone. 2007. “Quantity vs. Quality: Dilemmas of Mass Democracy.” CSDI
Working Paper: Citizen Engagement No. 3. UBC Centre for the Study of Democratic
Institutions.

Cutler, Fred and Patrick Fournier. 2007. “Why Ontarians said no to MMP.” Globe and Mail.
October 25.

Gillespie, Marie, and Jason Toynbee. 2006. Analysing Media Texts. New York: Open
University.

Iyengar, Shanto, and Donald R. Kinder. 1987. News That Matters: Television and American
Opinion. Chicago: University of Chicago Press.

Kaid, Lynda Lee, and Anne Johnston Wadsworth. 1989. “Content Analysis.” In P. Emmert and
L.L. Barker, eds. Measurement of Communications Behavior. New York: Longman.

Kohlbacher, Florin. 2006. “The Use of Qualitative Content Analysis in Case Study Research.”
Forum: Qualitative Research. 7:1; article 21 (January).

Leduc, Lawrence. 2003. The Politics of Direct Democracy: Referendums in a Global
Perspective. Peterborough: Broadview.

MacDonald, Jack. 2005. Randomocracy: A Citizen’s Guide to Electoral Reform in British
Columbia. Victoria: FGC Publications.

Nesbitt-Larking, Paul. 2001. Politics, Society and the Media: Canadian Perspectives.
Peterborough: Broadview.

Pilon, Dennis. 2007. The Politics of Voting: Reforming Canada’s Electoral System. Toronto:
Emond Montgomery.

Qvortrup, Matt. 2005. 4 Comparative Study of Referendums: Government by the People, 2"
edition. Manchester: Manchester University Press.

Snider, J.H. 2007. “From Dahl to O’Leary: 36 Years of the ‘Yale School of Democratic
Reform’.” Journal of Public Deliberation. 3: 1; 9pp.

Taras, David. 2001. Power and Betrayal in the Canadian Media: Updated Edition.
Peterborough: Broadview.

Thompson, Dennis. 2008. “Who should govern who governs? The role of citizens in reforming
the electoral system.” In Warren and Pearse, eds. Designing Deliberative Democracy.

Usher, Dan. 2007. “A Flawed Proposal for Electoral Reform in Ontario.” Unpublished.

Warren, Mark. “Citizen representatives.” 2008. In Warren and Pearse, eds. Designing
Deliberative Democracy.

Warren, Mark, and Hilary Pearse, eds. 2008. Designing Deliberative Democracy: The British
Columbia Citizens’ Assembly. Cambridge: Cambridge University Press.

Zaller, John R. 1992. The Nature and Origins of Mass Opinion. Cambridge: Cambridge
University Press.

23



Author

Barber, John
Broadbent, Ed and
Hugh Segal
Campbell, Murray
Cavanagh, Kevin
Cohen, Estella
Cooke, Terry
Cooper, Tom
Cosh, Colby
Coyne, Andrew
Coyne, Andrew
Coyne, Andrew
Coyne, Andrew
Curtis, Vincent
De Souza, Father
Raymond

Denley, Randall
Denley, Randall
Dreschel, Andrew
Eberlein, Burkard and
Klaus Rupprecht
Elliot, Howard
Fraser, Garnet
Gibson, Gordon
Globe and Mail
Gordon, Charles
Gordon, Larry
Green, Philip
Gunter, Lorne
Gwyn, Richard
Harwood, Bob
Henry, Brian
Holcroft, Christopher
Jonas, George
Kent, Tom
Kierans, Tom
Leduc, Larry
Little, Joan
MacGregor, Roy
Malloy, Jonathan
McKenna, Peter
McQuaig, Linda
Mintz, Jack
Monahan, Patrick and
Finn Poschmann
Murray, Joe
National Post
Ottawa Citizen
Peters, John

Media
Globe and Mail

Globe and Mail
Globe and Mail
Hamilton Spectator
Toronto Star
Hamilton Spectator
Hamilton Spectator
National Post
National Post
National Post
National Post
National Post
Hamilton Spectator

National Post
Ottawa Citizen
Ottawa Citizen
Hamilton Spectator

Ottawa Citizen
Hamilton Spectator
Toronto Star

Globe and Mail
Globe and Mail
Ottawa Citizen
Toronto Star
National Post
National Post
Toronto Star
Hamilton Spectator
Toronto Star

Globe and Mail
National Post
Globe and Mail
Globe and Mail
Globe and Mail
Hamilton Spectator
Globe and Mail
Ottawa Citizen
Toronto Star
Toronto Star
National Post

Globe and Mail
Toronto Star
National Post
Ottawa Citizen
Hamilton Spectator

Appendix A: List of Opinion Articles and Coding

Date
9/5/07

5/15/07
9/17/07
10/9/07
9/27/07
10/6/07
7/10/07
10/4/07
9/29/07
9/26/07
9/22/07
10/3/07
9/24/07

9/27/07

9/9/07
10/4/07
9/26/07

10/10/07
5/16/07
10/7/07
10/8/07
10/4/07
9/23/07
10/5/07
9/25/07
10/9/07
5/22/07
6/15/07
10/5/07

7/8/07
9/29/07
10/3/07
9/12/07
7/26/07
9/25/07
10/1/07
9/26/07
8/27/07
9/18/07
9/27/07

10/8/07
5/3/07
10/3/07
10/10/07
10/3/07

Type
column

op/ed
column
editorial
op/ed
op/ed
op/ed
column
column
column
column
column
op/ed

column
column
column
column

op/ed
editorial
column
op/ed
editorial
column
op/ed
op/ed
op/ed
column
op/ed
op/ed
op/ed
column
op/ed
op/ed
op/ed
op/ed
column
op/ed
op/ed
column
op/ed

op/ed
op/ed
editorial
editorial
op/ed

Position
pro

pro
con
info
con
pro
pro
con
pro
pro
pro
pro
con

con
con
con
con

pro
con
info
con
con
con
pro
con
con
con
pro
con
con
con
pro
con
pro
con
pro
con
info
pro
con

con
pro
con
con

Arguments
1;:3
2
1, 2,3
1
2
3
3
2
3
3
1,2
1,3
1
1
1
1,2
1
3,4
1
1
2
1;:2,:3
2,3
1;:2
1
1
1
1;:3
1,2
1;:2
1
1;:2::3
2
3,4
1

24



Pilon, Dennis

Pilon, Dennis
Radwanski, George
Reynolds, Neil
Robb, Peter
Salutin, Rick
Salutin, Rick
Salutin, Rick
Simpson, Jeffrey
Simpson, Jeffrey
Slinger, Joey
Smith, Cameron
Solomon, Lawrence
Speirs, Rosemary
Speirs, Rosemary
Sutcliffe, Mark
Taylor, George
Toronto Star
Toronto Star
Toronto Star
Urquart, Ian
Walkom, Thomas
Warren, David
Wiseman, Nelson
Woolstencroft, Peter,
Rob Leone and Mark
Yaniszewsk

National Post
Toronto Star
National Post
Globe and Mail
Ottawa Citizen
Globe and Mail
Globe and Mail
Globe and Mail
Globe and Mail
Globe and Mail
Toronto Star
Toronto Star
National Post
Toronto Star
Toronto Star
Ottawa Citizen
Toronto Star
Toronto Star
Toronto Star
Toronto Star
Toronto Star
Toronto Star
Ottawa Citizen
Toronto Star

National Post

10/2/07
10/7/07
9/11/07

9/5/07
5/31/07
9/21/07
6/15/07
10/5/07
5/16/07
10/5/07
9/20/07

9/8/07
10/4/07
5/21/07
9/14/07
10/6/07
9/14/07

8/6/07
9/30/07
10/9/07
9/28/07
5/19/07
9/30/07
9/23/07

9/29/07

op/ed
op/ed
op/ed
column
column
column
column
column
column
column
column
op/ed
op/ed
op/ed
op/ed
column
op/ed
editorial
editorial
editorial
column
column
column
op/ed

op/ed

info
pro

con
con
info
pro

pro

pro

con
con
con
pro

con
pro

pro

con
con
con
con
con
con
con
con
con

con

MWW
WD D

N

25



Appendix B: News Coverage by Type and

Newspaper: May 1 - October 10, 2007

May | June | July | Aug | Sept | Oct | Total | Pro | Con | Info
Hamilton Spectator
Reporting 6 2 3 0 15 9 35
Editorial 1 0 0 0 0 0 2 0 1 1
Columnist 0 0 0 0 1 0 1 0 1 0
Op/ed 0 1 1 0 2 2 6 4 2 0
Globe and Mail
Reporting 0 0 0 0 2 5 7
Editorial 0 0 0 0 0 1 1 0 1 0
Columnist 1 1 0 0 4 3 9 5 4 0
Op/ed 1 0 2 0 1 3 7 3 4 0
National Post
Reporting 0 0 0 0 11 2 13
Editorial 0 0 0 0 0 1 1 0 1 0
Columnist 0 0 0 0 5 2 7 4 3 0
Op/ed 0 0 0 0 4 3 7 0 6 1
Ottawa Citizen
Reporting 2 1 0 0 6 4 13
Editorial 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0
Columnist 1 0 0 0 3 2 6 0 5 1
Op/ed 0 0 0 0 1 1 2 1 1 0
Toronto Star
Reporting 5 3 2 2 19 16 47
Editorial 0 0 0 1 1 1 3 0 3 0
Columnist 2 0 0 0 3 1 6 1 5 0
Op/ed 2 0 0 1 5 3 11 6 4 1
Totals 21 8 8 4 83 59| 185 | 24| 42 4




